BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Javítottak a vezető gumimárkák

Mindhárom, hazánkban komoly gyártókapacitást kiépített abroncsgyártó világcég igen eredményesen zárta a fél évet, erről egyértelműen tanúskodnak a közelmúltban közzétett gyorsjelentések. A magyarországi gyárak sem teljesítenek rosszul: a Michelin és a Hankook itthoni leányvállalata idén is jelentősen növelte termelését.

A világ vezető gumiabroncsgyártó csoportja, a Bridgestone kedden bejelentette, hogy első féléves nettó profitja 39 százalékkal emelkedett a tavalyi első fél évhez képest, és elérte a 75,27 milliárd jent (965 millió dollár) – tudósított az AFP, hozzátéve, hogy az 1490 milliárd jenes árbevétel (18,9 milliárd dollár) két százalékkal magasabb a bázisnál. Ennek alapján a világcég a korábbi 168-ról 172 milliárd jenre (hozzávetőlegesen 2,2 milliárd dollár) emelte idei profitkilátását. A Bridge­stone – amely évek óta éles harcot folytat a Michelinnel a legnagyobb abroncsgyártó címért – azt is bejelentette, hogy a gyenge európai piac ellenére eredményeit a feltörekvő piacoknak, valamint a különleges, bánya- és építőipari járműabroncsok iránti keresletnövekedésnek köszönheti.

A Michelin hathavi profitja ugyanakkor 37 százalékkal 915 millió euróra nőtt, miközben az értékesített mennyiség csökkent. Így a 10,71 milliárd eurós árbevétel csupán 5,9 százalékkal lett magasabb a tavalyinál, de amint a Reuters megjegyzi, a bevétel és profitnövekedés a tavaly végrehajtott áremelésnek köszönhető. A francia csoport előrejelzése szerint az első féléves 8,3 százalékos volumencsökkenés év végéig jelentősen csökkenhet, így az éves elmaradás a vállalatcsoport szerint csupán 3–5 százalék lesz majd a bázishoz képest.

A Hankook Tire világpiaci árbevétele a második negyedévben 18,5 százalékkal 1,2465 milliárd euróra emelkedett. Az üzemi eredmény pedig 112 százalékos növekedéssel 145,71 millió euróra bővült 2011 második negyedévéhez képest. A növekedést a vállalat elsősorban a prémium kategóriás, ultranagy teljesítményű (UHP) abroncsai iránti folyamatosan emelkedő keresletnek tulajdonítja, amely 22 százalékkal lett nagyobb a negyedév során.

A 2180 embernek munkát adó HANKOOK TIRE Magyarország Kft. termelésének ugyancsak nagyobbik részét teszi ki az UHP-abroncsgyártás, ami a 2010-es 43,2 százalékról az elmúlt évben 54,3 százalékra emelkedett. Ezzel párhuzamosan a köznapi személyautó abroncsok aránya 55,8-ról 44,1 százalékra csökkent, ugyanakkor 0,9 százalékról 1,5-re nőtt a kisteherautókra való abroncsok gyártása.Így az első fél évben 5,2 millióra nőtt az elmúlt évben kiszállított 4,53 millióról a rácalmási gyár termelése.

A bizonytalan gazdasági környezet ellenére ugyanis a Hankook 2009 szeptemberében elindította a gyár második fázisának, vagy ha úgy tetszik a második gyáregységének építési munkálatait, amelyek a tavalyi első fél évre be is fejeződtek. A vállalat így naponta akár 35 ezer abroncs gyártására is képes, nem is csoda, hogy árbevétele az elmúlt évben megkétszereződött.

Nem csupán az európai gumiabroncs-kereskedőknek szállít a gyár, hanem közvetlen beszállítója több autógyárnak. A csehországi Nosovicében lévő Hyundai-üzem 2008 októbere óta vásárol innen abroncsot. A Volkswagen hannoveri haszonjárműgyárának beszállítója pedig 2009 májusában lett a társaság.

Éppen egy éve kezdődtek meg a szállítások a Kia Zsolnán lévő gyárába, így a dél-koreai márka legnépszerűbb SUV modellje, a Sportage már Magyarországon készült abroncsokon hagyja el a gyártósort. A szlovákiai autógyárba koreai üzemeiből már eddig is szállított a Hankook, ám a nemrégiben létrejött megállapodásnak köszönhetően a szállítási idő a korábbi 45 napról mindössze 48 órára csökkent. Április óta pedig a Skodának is szállít a Hankook Tire Magyarország.

A Hankook csoporthoz hasonlóan a különleges kategóriájú abroncsok teszik eredményessé a Michelin Hungária nyíregyházi telephelyének működését is. A vállalat ugyanis az első fél évben mintegy tizedével 82,9 milliárd forintra növelte árbevételét, amelyből az export részesedése 74 milliárd forintot tett ki. A kivitel értéke 11 százalékkal haladta meg az elmúlt év első felében elértet. A féléves nettó eredmény 78 százalékos emelkedéssel 8,5 milliárd forint lett – mondta el lapunknak Orosz József pénzügyi igazgató.

Az egykori Taurus traktorabroncsgyárban, Nyíregyházán 2005-ben kezdődött a különleges méretű és nagy sebesség­indexű személyautóabroncs-gyártás. Az elmúlt öt év során több mint 100 millió eurós beruházás eredményeként az üzem a nagy teljesítményű autók bonyolultabb technológiát igénylő, különleges méretű abroncsainak – gyakran kis szériás – gyártására szakosodott. Bizonyos méreteket egész Európában csak itt gyártanak sportkocsigyárak számára, ugyanakkor készülnek itt a Skandináv piacokra szánt nagy teljesítményű, szöggel utólag ellátható abroncsok is. A termelés 65 százalékát a kereskedelemnek, a fennmaradó hányadát pedig az autógyáraknak szállítják.

Kamiongumik Budapestről

A Michelin csoport számára a Taurus márka mellett a Kormoran és a Riken teherautó- és buszabroncsokat előállító, 130 éves budapesti gyárban az elmúlt évtizedben átlagosan 450–500 ezer darab kamion- és buszabroncsot gyártottak, tavaly pedig már közel 600 ezret.

A 2006-ban 2 milliárd forint vissza nem térítendő beruházási támogatást elnyert környei Bridgestone-gyár mindennapjairól nem sokat tudni, mert elzárkózik a sajtótól. Az azonban biztos, hogy a tavalyi utolsó negyedévben az európai piaci bizonytalanság miatt a termelést visszafogták, ám a veszteség 131 millióról 225 millió forintra nőtt, noha az üzemben a teljes termelési folyamat automatizálását lehetővé tévő gyártási rendszert alkalmaznak. A magyar piacon csupán 8 millió forintos értékesítési bevételt elért vállalat csaknem teljes exportbevételét, 27,794 milliárd forintot a belgiumi szállítás biztosította. A következő két legnagyobb piacról, Olaszországból és Lengyelországból mindössze 49, illetve 22,6 millió forint folyt be.

A 2006-ban 2 milliárd forint vissza nem térítendő beruházási támogatást elnyert környei Bridgestone-gyár mindennapjairól nem sokat tudni, mert elzárkózik a sajtótól. Az azonban biztos, hogy a tavalyi utolsó negyedévben az európai piaci bizonytalanság miatt a termelést visszafogták, ám a veszteség 131 millióról 225 millió forintra nőtt, noha az üzemben a teljes termelési folyamat automatizálását lehetővé tévő gyártási rendszert alkalmaznak. A magyar piacon csupán 8 millió forintos értékesítési bevételt elért vállalat csaknem teljes exportbevételét, 27,794 milliárd forintot a belgiumi szállítás biztosította. A következő két legnagyobb piacról, Olaszországból és Lengyelországból mindössze 49, illetve 22,6 millió forint folyt be. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.