BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Miért segít a Gazprom Fehéroroszországnak?

Olcsóbb gázzal, nagyobb tranzittal, több gáz földalatti tárolásával, CNG-töltő hálózattal, gázhálózat fejlesztéssel, akár még gázautó gyártással is segíti a Gazprom a fehérorosz gazdaságot. Igaz, közben egyesül a két ország gázrendszere.

A Gazprom számos módját vizsgálja a Fehéroroszországba történő gázszállítás növelésének, ezek egyike a tranzit, a másik az ottani földalatti gáztárolás növelése, közölte az orosz gázipari társaság igazgatósági elnöke, Alekszej Miller, újságírók előtt.

 A Belta fehérorosz hírügynökség tudósítása szerint Miller azt is mondta, 2020-ig háromszor annyi gáz származik majd fehérorosz gáztárolókból, mint jelenleg. A tranzit felfuttatásának a mérlegelése már megkezdődött, hamarosan beindulnak a tárgyalások is, Belarusz tranzit-adottságai ugyanis jók, viszont nincsenek kellően kihasználva.

A Gazprom továbbra is kedvezményes gázárat alkalmaz Fehéroroszországgal szemben, amely számára tavaly novemberben engedett jelentős tételt az árból. A csökkentéssel azt honorálta, hogy megvásárolhatta a Beltranszgaz gázszállító társaság 50 százalékát az államtól, így ma már annak már a 100 százalékát ellenőrzi, emlékeztet az RBK orosz internetes lap.

Fehéroroszország egy további szempontból is jól jár a szoros orosz partnerséggel, amelytől sok ország – energiafüggetlensége elvesztésétől tartva – igyekszik távol tartani magát. A Gazprom sűrített földgázt (CNG) értékesítő töltőállomás hálózatot kíván létesíteni Fehéroroszország-szerte, erről az orosz Interfax hírügynökség szerint beszélt Alekszej Miller.
Mint cége említett leányvállalata, a Beltranszgaz vezetésével folytatott tárgyalásain rámutatott, a gáz üzemanyag azért nagyon fontos a felhasználóknak, mert olcsóbb a hagyományos üzemanyagoknál. A terv már a fehérorosz hatóságok előtt van a terv.

A Gazprom azonban ennél is tovább menne: érdekli a gázüzemű járművek fehéroroszországi gyártása is. Jelenleg mintegy ötezer ilyen járművet üzemeltetnek az országban, a Beltranszgaznak pedig 26 CNG töltőállomása van. Ezek összesen kilencezer autót tudnának kiszolgálni, ami évi 165 millió köbméter gáz értékesítését jelenti. Összehasonlításképpen: Oroszországban körülbelül 86 ezer gázüzemű autó fut, ezeket 243 állomáson lehet megtankolni. E kutak tavaly 361,6 millió köbméter sűrített gázt adtak el.

A Gazprom és a Beltranszgaz ezen felül a fehéroroszországi gázhálózat fejlesztésére is készül, az erre vonatkozó terveket novemberre kell elkészíteni, írja a The Moscow Times. A két cég végső soron az orosz és a fehérorosz gázszállító rendszer egyesítésére készül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.