A legtöbb sikeres kezdő vállalkozó az álmait követi, felismeri a kínálkozó lehetőséget, a maga ura akar lenni, és azért a pénz sem hagyja teljesen hidegen. Alapvetően ezt a négy fő motivációs tényezőt emelte ki válaszaiban az a 2200 nemzetközi vállalkozó, akik részt vettek az ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), a világ vezető pénzügyi és számviteli szakembereket tömörítő szakmai szervezetének globális kutatásában. A 2012 harmadik negyedévében végzett felmérés olyan szakemberek megkérdezésén alapul, akik kevesebb, mint 10 éve alapították saját vállalkozásukat és bevételük már a második üzleti év után meghaladta a 300 000 dollárt.
Az összes válaszadó 68 százaléka szerint nagy hatással volt életükre egy régóta dédelgetett álom, melyet mindig is meg akartak valósítani és végül belevágtak a saját üzletbe. Oroszország kivételével – ahol mindössze a harmadik legfontosabb befolyásoló tényezőként említették – majd minden országban első vagy második helyen jelölték meg.
A második legmotiválóbb tényező a piaci lehetőségek időben történő felismerése és kiaknázása. A megfelelő helyzetfelismerés az összes válaszadó 67 százaléka számára adta meg a kezdő lökést az üzlet beindításához, de a legopportunistább tagok egyértelműen az USA, Kína, a Dél-afrikai Köztársaság és Németország válaszadói közül kerültek ki, ahol több mint háromnegyedük (76 százalék) lépett a tettek mezejére a megfelelő alkalom felismerésekor.
66 százalékkal a harmadik leggyakrabban említett ok arra enged következtetni, hogy sok vállalkozó korábban teljes foglalkoztatottságban állt, de megunta, hogy nem rendelkezik a saját idejével és tudásával.
Mindössze az összes válaszadó fele említette ösztönző hatásként a pénzt Igaz, árnyalja a statisztikát, hogy míg az amerikai, kínai és brazil válaszadók több mint 70 százaléka gondolkozik színtiszta profitban, addig a spanyolok mindössze 18, az olaszok pedig csak alig 3 százaléka kezdett bele az üzletbe a hirtelen meggazdagodás reményében.
A külföldi piacok felé történő terjeszkedés elsősorban Európában jellemző, ahol a vizsgált kkv-k háromötöde tekintett már a saját piacain is túlra. Ezzel szemben a BRICS országok mindössze kevesebb, mint fele, az amerikai cégek pedig alig háromötöde gondolkozik külföldi terjeszkedésben.
Növekedési elvárások: A vizsgált cégeknek szerény elvárásaik vannak a jövővel kapcsolatban. A legoptimistább kkv-k Brazíliából kerültek ki, ahol a bevételek megduplázását várják a következő három évben, Kínában pedig 75 százalékos növekedést jósolnak. A leginkább borúlátóbbak a nyugat-európai vállalkozók, főleg a németek, akik mindössze 25 százalékos növekedésben reménykednek.
Finanszírozáshoz való hozzáférés: A felmérésben részt vevő vállalkozók jelentős hányada (60-80 százalék) az induláshoz szükséges tőkét saját maga biztosította korábbi megtakarításaiból vagy egyéb kölcsönökből, például a családjuk, illetve barátok támogatásából. Az eurozónában ez a tendencia különösen magas arányt mutat: a belga válaszadók 97 százaléka, a franciák 89 százaléka és a németek 90 százaléka gazdálkodott a korábban félretett pénzéből (is). A legtöbb válaszadó szerint a bankok nem igazán rendelkeznek kidolgozott stratégiával a startupok finanszírozására, ami hosszútávon jelentősen csökkentheti a versenyképesség javítását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.