BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stagnált a pr-cégek piaca

Árbevétel alapján az Uniomedia volt Magyarország legnagyobb pr-ügynöksége 2011-ben. Több cég is nagyot bukott.

Elkészítette a Világgazdaság a hazai pr-ügynökségek rangsorát a 2011-es pénzügyi eredmények alapján, ezen belül is a cégek árbevétele és nyeresége jelentették az összehasonlítás fő szempontjait. Az árbevétel szerinti top tízes rangsor összetétele nem igazán változott, inkább csak helycserék történtek.

A legnagyobb forgalmú pr-ügynökség Magyarországon jelenleg az Uniomedia, amely az Issues Managementet taszította le a trónról, a legnagyobb nyereség pedig változatlanul a Noguchinál van. Összességében stagnálás tapasztalható a piacon, a TOP 10 cég ugyanúgy 4,3 milliárd forint árbevételt bonyolított, mint 2010-ben, nyereségeségük azonban mintegy 100 millió forintot zuhant: 466,5 millióról 359,3 millió forintra.

Az értékesítés nettó 758,4 millió forintos árbevételével az Uniomedia Communications gyakorlatilag agyonverte a mezőnyt. Nem tudjuk, hogy minek köszönhető az ugrásszerű fejlődés, de tény: a Római Róbert és Balatoni Zsófia vezette cég megduplázta a forgalmát, hiszen 2010-ben a 376 millió forintos bevétele csak a lista ötödik helyéhez volt elég. A 2009-es rangsort még toronymagasan vezető Merlin Communications pedig ezúttal már a dobogóra sem fért fel 471 millió forintos forgalmával (2009-ben kiugróan magas, közel kétmilliárd forintos forgalmat generáltak).

Az Uniomedián kívül a TOP 10-ben szereplő cégek közül további öt tudta növelni a bevételét, ilyen szempontból jó évet zárt a bronzot ezüstéremre cserélő Grayling (569 millió forint), amely már 1995-ben megnyitotta budapesti irodáját. A kreativ.hu által ismertetett cégadatok szerint szorosan követi a 2010-es bajnok Issues 541 milliós forgalommal, amely azonban messze elmaradt az aranyérmet eredményező 724 millió forintos nettó árbevételétől. Pedig partnerei között említ több minisztériumot, hatóságot és bankot is.

Mintegy negyvenmillió forintos bevételcsökkenésével a negyedikről egy hellyel visszaesett a Noguchi Porter Novelli, holott például a Coca-Cola Magyarországgal is együttműködött. Ugyan növelte bevételeit az Avantgarde csoport – Avantgarde Group, az Avantgarde Consumer Communications, az Avantgarde Business Communications és az Avantgarde Public Affairs –, de az összesített 365 millió forint ezúttal nem volt elegendő az előre lépéshez, így megtartotta a hatodik helyét. A 2010-es lista utolsó két helyét elfoglaló Morpho Communications és Eurolex Consulting húsz, illetve negyvenmillió forinttal növelte bevételét, ezzel a Morpho egy, míg az Eurolex három helyet lépett előre.

Az OTP Pénztárszolgáltató sajtóügyeit is intéző Café Pr (290 millió forint) pedig további ötvenmillió forintos bevételcsökkenéssel a kilencedik helyre esett vissza. A tizedik helyre pedig 253 milliós forgalommal a Well Pr tornázta fel magát. Torzíthatja a rangsort, hogy a Flow Pr nem adott le beszámolót a cégbíróságnak. Ugyancsak nincs elérhető mérlegadat a Hill & Knowltontól. A nemzetközi szinten szintén a legnagyobbak közé tartozó Weber Shandwick hazai irodájának pedig továbbra sem megy túl fényesen. Forgalom szerint a top tíz átlaga 2011-ben közel 430 millió forint bevétel volt.

Nyereségben a Noguchi vezet
Átrendezi az erőviszonyokat, ha a pr-ügynökségek nyereségét nézzük. A tíz legnagyobb hazai pr-ügynökség átlagosan 36 millió forint adózás előtti eredményt produkált. A listát – akárcsak tavaly – a Noguchi vezeti, amelynek nyeresége azonban 103 millió forintról 88 millióra esett vissza. Az Issues 77 milliója már elég volt a második helyhez, míg a legnagyobbat a Cafe Pr ugrotta az előző évhez képest: megduplázta az adózás előtti eredményét, így 52 milliós nyerességgel a hetedik helyett már a harmadikon találjuk. Sokat bukott viszont a Grayling, amelynek nyereségessége 102 millióról 37 millióra esett vissza, de még ez is negyedik helyet ért.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.