BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átszerveződik a MÁV, a GYSEV és a Volán

A MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. hamarosan kiírja közös közbeszerzési pályázatát 42 + 6 villamos motorvonat vásárlására. A jövő évet várhatóan új szervezeti felállásban indítja a két vasúttársaság és a Volánok. Ezzel T tovább egységesedik a MÁV szervezete: az állami vasúttársaságot a jelenlegi kormány egy csaknem 100 leányvállalatból álló formációként vette át. A csoport ma már csak mintegy 50 cégből áll, de az egyszerűsödés és átalakulás folytatódik, ezáltal a működése áttekinthetőbbé és olcsóbbá válhat.

2013. január 1-jétől az állami vasúttársaságok és a Volánok a tervek szerint már új szervezeti struktúrában és vagyonszerkezettel működnek, egymást pedig erősíteni fogják ahelyett, hogy rivalizálnának. Minderről Fónagy János államtitkár – egyben a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos – beszélt a Magyar Közlekedés szaklap tegnapi Magyar Vasút 2012 konferenciáján.

A vasúti pálya működtetéséhez kapcsolódó, állami tulajdonban lévő ingatlanokat, műszaki berendezéseket az egységes ágazati vagyongazdálkodás érdekében a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ veszi majd át. Ezzel megtörténik a személyszállítás és pályaműködtetés szétválasztása, az uniós előírásoknak megfelelően.
Az államtitkár a személyszállítási szolgáltatások fejlesztésében rejlő lehetőségekről is beszélt. Ilyenek a folyamatos vágányépítések, a közlekedésbiztonsági beruházások, a nemzeti forgalom növelését célzó együttműködések, de például az is, hogy 750 IC és elővárosi kocsiban elérhetővé vált a wifi használata. Utóbbi kapcsán Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a napokban lezárult a wifi-szolgáltatás bővítését célzó tender, hamarosan várható az eredményhirdetés.

Ennél sokkal nagyobb horderejű fejlesztés, hogy az országos közlekedésfeljesztési koncepcióval összhangban – amelyről részletesen Schváb Zoltán helyettes államtitkár számolt be – a MÁV és a GYSEV hamarosan közös közbeszerzési pályázatot ír ki 42 plusz 6 villamos motorvonat beszerzésére.

„Napokon belül várjuk az alapítói jóváhagyást, ezt követően néhány héten belül kiírható a tender is” – válaszolt a Világgazdaságnak Dávid Ilona. „A kiírók a szakma minden nagy gyártóját várják, a befutó a legjobb műszaki paraméterek mellett a legalacsonyabb ajánlattal jelentkező társaság lesz. Az a cél, hogy két éven belül megérkezhessenek az új vonatok. A finanszírozás 85 százaléka uniós támogatásból származna” – közölte.

Mások mellett Dávid Ilona is nehezményezte a hazai vasúti járműgyártás hiányát. Igaz, a MÁV-Gépészetnél 2013. március végére elkészül két IC+ személykocsi, de a tevékenységet ki kell bővíteni, mégpedig minél nagyobb magyar beszállítással. (Hozzátesszük, a MÁV-Gépészet szolnoki egysége közelében, a svájci Stadler gyárában már folyik a kocsiszekrénygyártás, s épp ma rakják le ugyanott annak egy jelentős kapacitásbővítést lehetővé tévő üzemének alapkövét. Képes személykocsit gyártani a MÁV résztulajdonában lévő, Dunakeszin működő Bombardier leányvállalat is.)

Schváb Zoltán szerint a vasút versenyhátrányát mérsékli majd a közúttal szemben az elektronikus útdíj bevezetése 2013. július elsejétől, továbbá a tárca dolgozik a 2014–2020 időszakra szóló vasútfejlesztések kijelölésén.

Új szabályok

A nemrég megszületett személyszállítási törvény egyértelmű finanszírozási kereteket teremt. Megszabja például, hogy személyszállítási közszolgáltatást érintő, közpénzből finanszírozott fejlesztésekre csak a kormány jóváhagyásával kerülhet sor, s csak az országosan egységes fejlesztési koncepció szerint. A törvény útmutatásának megfelelően indult meg a korábban hatósági tarifák átalakítása is. Az új jegyárak jobban alkalmazkodnak a fizetőképes kereslethez, a szolgáltatás színvonalához, s az utasokat a közútról a vasútra terelik.


tovább egységesedik a MÁV szervezete: az állami vasúttársaságot a jelenlegi kormány egy csaknem 100 leányvállalatból álló formációként vette át. A csoport ma már csak mintegy 50 cégből áll, de az egyszerűsödés és átalakulás folytatódik, ezáltal a működése áttekinthetőbbé és olcsóbbá válhat.Világgazdaság - B. Horváth Lilla Új szabályok A nemrég megszületett személyszállítási törvény egyértelmű finanszírozási kereteket teremt. Megszabja például, hogy személyszállítási közszolgáltatást érintő, közpénzből finanszírozott fejlesztésekre csak a kormány jóváhagyásával kerülhet sor, s csak az országosan egységes fejlesztési koncepció szerint. A törvény útmutatásának megfelelően indult meg a korábban hatósági tarifák átalakítása is. Az új jegyárak jobban alkalmazkodnak a fizetőképes kereslethez, a szolgáltatás színvonalához, s az utasokat a közútról a vasútra terelik. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.