A luxustermékek gyártói régóta számolnak azzal, hogy Kínában könnyedén kiadnak ezer dollárt is egy-egy táskára, vagy drágább – így a kereskedők számára nyereségesebb – termékekre. Mostanra viszont a kínai vásárlók ízlése olyannyira megváltozott, hogy az már az országban agresszíven terjeszkedő márkák teljesítményét is fenyegeti – számolt be a Bloomberg.
Ahogy egyre több Louis Vuitton táska, Gucci pénztárca vagy Omega óra árasztja el nagyobb városokat, a fogyasztók szívesen mondanak le ezekről a már mindenki által ismert, és sok esetben megunt márkákról azért, hogy valami újat kapjanak pénzükért. „Ahogy a luxusipar éretté vált Kínában, úgy vált a fogyasztók ízlése is egyre kifinomultabbá” – véli Fflur Roberts, a londoni Euromonitor luxus termékekért felelős elemzője.
A kínai vásárlók szemléletváltása az európaiakhoz és amerikaiakhoz képest kevésbé feltűnően ment végbe. Ugyanakkor, amíg utóbbiaknál a luxuscikket eladása egyértelmű visszaesést mutatott a 2008-ban kirobbant gazdasági válság hatására, a megváltozott igényeknek megfelelően több márka eladása is nagyot javult Kínában. Ilyenek többek között a párizsi hátterű Bottega Veneta és az Yves Saint Laurent is, amelyek eladásai az átlag háromszorosára nőnek idén. De a kategóriájában olcsóbbnak számító táska, az amerikai Coach gyártója is profitál abból, hogy a helyi vásárlók egyre igényesebbek és keresik a jó ár-érték arányú termékeket.
„Továbbra is költenek a kínaiak, csak éppen másként, ugyanis egyre jobban tájékozottak az aktuális tendenciákról. Ennek megfelelően a luxustermékek előállítóinak keményebben kell dolgozniuk, mint öt évvel ezelőtt” – mondta Uche Okonkwo, a párizsi Luxe Corp. tanácsadó ügyvezető igazgatója.
A szokások azért is változhattak meg, mert ugyan a Nyugathoz képest jól teljesít a kínai gazdaság, némi lassulást jelez a második negyedévben regisztrált 7,6 százalékos gazdasági növekedés. A visszafogott költekezésnek áldozatai is vannak: a Gucci és a Burberry is visszaesésről számolt be az utóbbi hónapokban. Az is negatívan hat a kínai luxuspiacra, hogy egyre több kínai turista látogat Európába és az Egyesült Államokba, és egyre többen döbbennek rá, hogy sok esetben a kínai ár feléért megkapják ugyanazt a terméket utazásaik során.
Kétségbe azért nem kell esni, továbbra is Kína számít a világ ötödik legnagyobb piacának a luxus terén, tavaly ilyen célokra 14,6 milliárd dollárt költöttek a társadalom tehetősebb tagjai. A 39 Vuitton, az 54 Gucci, a 66 Burberry, a 21 Hermes, valamint a 20 Prada butik azért jól teljesít, továbbra is az abszolút felsőkategóriás termékek eladása a legnagyobb arányú, és ez a várakozások szerint 2014 végéig így is marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.