Amint a GfK Hungária megállapította, hogy megváltoztak a vásárlási szokások: a háztartások ritkábban, bár egy-egy alkalommal ugyanannyi édességet vásárolnak, mint tavaly nyár végéig. Az édességek drágulása a diszkontláncok sajátmárkás csokoládéinak kedvezett.
Egyre több vásárló választja a diszkontok táblás csokoládéit és pralinéit. A tavalyi augusztus eleje és az idei június vége közti időszakban a háztartások 57 százalékának kosarába került ilyen termék, és az értékesített mennyiség is növekedett – tájékoztatott a GfK Hungária.
"A megmaradt magyar gyártók számára – amelyek elsősorban a hazai piacra termelnek – a legrosszabb hatással járt az adó bevezetése. A hazai piacon a világválság miatt a 2008 és 2011 eleje közti három évben amúgy is 18 százalékkal szűkült a desszertpiac, és a táblás csokoládékból is két százalékkal kisebb mennyiség kelt el" – mondta lapunknak Sánta Sándor, az utolsó nagy magyarországi csokoládégyártó, a három telephelyen 600 saját dolgozót foglalkoztató Bonbonetti csoport vezérigazgatója. A szakember hozzátette, hogy a válság okozta vásárlóerő csökkenésre rárakódott a kakaó és a cukor árának drasztikus növekedése. Az ezek miatt nyomottá vált piacra érkezett tavaly nyáron a harmadik csapás, a hír a NETA bevezetésnek tervéről. A szakma hasztalanul kérte, hogy ne ilyen hirtelen és ne a tervezett mértékben vezessék be az adót. A szakmai érvelésnek az lett az eredménye, hogy az adósápon az idei januárban emeltek is egyet.
Az egy éve hatályba lépett törvény még csak a 100 grammonként 40 grammnál több cukrot tartalmazó termékekre vonatkozott. A január elseje óta hatályos módosítás viszont a kilogrammonkénti 100 forintos adót 130 forintra emelte, ugyanakkor azóta már a termék teljes cukortartalma számít, tehát a tejpor tejcukor tartalma is.
Az adót minden esetben a termék első magyarországi forgalomba hozójának kell befizetnie az államkasszába. És azért sújtja leginkább a magyar gyártókat, mert a világcégek büdzséjében szinte láthatatlan tétel ez az adó, amit akár piacvásárlásra fordított összegnek is tarthatnak, mert ha kiesik egy versenytárs, már meg is térült a pénz.
De térjünk vissza a Bonbonettihez. A chips adó következtében az egy éve 600 fős csoport már az elmúlt ősszel közel hetvennel kényszerült csökkenteni alkalmazottai számát és lemondott arról, hogy 450 millió forintért új desszertgyártó gépsort telepítsen a 90 fős nagykanizsai gyárába. A beruházás 50 új munkahelyet teremtett volna.
Piackutatási adatok szerint az idei első fél évben a tavalyi azonos időszakhoz képest 6 százalékkal kevesebb édesség kelt el, és ezen belül néggyel csökkent a különféle csokoládék értékesített mennyisége. A NETA ugyanis áfaalapképző, ráadásul az így kijött összegre a kereskedelem is ráteszi az árrést, így nem meglepő, hogy a magasabb minőségű és árú termékek forgalma a piaci átlagnál nagyobb mértékben esett.
Piackutatási adatok szerint a tavalyi augusztus eleje és az idei június vége közti időszakban a teljes édességpiacon a mennyiségben mért forgalom 4 százalékkal csökkent. Ezen belül a cukorkák eladása 8 százalékkal esett, ám a trenddel ellentétben a gumicukrokból 9 százalékkal többet adtak el. Ez különösen a Haribo Hungária Kft.-nek jött jól, amely piaci részesedése a fenti kumulált évben – mennyiségben mérve – több mint 6 százalékpontos növekedéssel megközelítette az 50 százalékot. A cég termelése mintegy háromnegyedét exportálja, ám komoly importra is szorul: amint az ügyvezetés lapunkat tájékoztatta, a magyar cukoripar eladása óta az alapanyagok többségét külföldről szerzi be a 180 fős cég, amely ugyanakkor júniusban 4,2 milliárd forintos beruházásba kezdett Nemesvámoson. Ennek eredményeként 25 új munkahely létesül, de az első 15 dolgozót már fel is vették.
A Haribo Hungária éppen tíz éve kezdte a kelet- és közép-európai piacokat ellátni gumicukorral. A tavaly előtti 4,674 milliárd forintról az elmúlt évben 5,357 milliárdra bővült exportnak, és a rendelésállomány folyamatos bővülésének köszönhetően a 2002-ben 48 fővel és egy műszakos termeléssel indult gyár ma három műszakban dolgozik. A közel 5000 négyzetméteres gyártócsarnok megkétszerezésébe is azért kezdett bele a cég, hogy ha az eddigi tempóban nő a rendelésállomány, legyen hova telepíteni az újabb gépeket.
A cég tapasztalati szerint a hipermarketek és a diszkontok eddig megszokott térnyerése csökkenni látszik, és ismét feljövőben vannak a hazai – CBA, Coop, Reál – hálózatokhoz tartozó üzletek. A Haribo Hungária ugyanakkor nem vállalja kereskedelmi vállalatok saját márkás termékeinek bérmunkában való gyártását: a mintegy negyven féle gumicukor Haribo néven kerül a világpiacra. A célországok között szerepel Belgium és Németország mellett Japán, Szingapúr és Kína is.
Külföldön készülő magyar csokoládék
Generációk nőttek föl a Boci csokin, a Piros mogyoróson, a Sport szeleten, valamint a Tibi csokoládén. Mára ezek közül csupán az utolsó, a Tibi készül Magyarországon. A Tibi-család az elmúlt évtizedben egyebek között egész mogyorós, marcipános, gyümölcsös termékekkel gazdagodott, miközben a gyár a csokoládé minőségét is jelentősen javította.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.