BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hosteles hála a Malév-nak

A diákszállók és a panziók forgalmát erősítette meg soha nem látott mértékben a Malév februári csődje a fapados légitársaságok járatbővítése miatt, akik sok, de kevésbé fizetőképes turistát hoztak Budapestre. Ahogyan az már lenni szokott, sokan „megszagolták” a kecsegtető üzletet, és fű-fa-virág új vállalkozásba kezdett. Legalább 200 hostel működik a fővárosban, ez jóval több, mint Prágában vagy Krakkóban.

„Egyértelműen mi vagyunk az a szállásadó kategória, amelyik talán a leginkább profitált a Malév csődjéből és a helyére lépő fapados-invázióból. Egészen váratlanul már tavasztól sok hostel teltházzal működött és még most is 60-70 százalékos a telítettség” – mondta a Világgazdaság Online-nak Erdőháti Ágnes, a Magyarországi Ifjúsági Szállások Szövetségének (MISZSZ) elnöke.

Hozzátette: ahogyan az már lenni szokott, sokan „megszagolták” a kecsegtető üzletet, és fű-fa-virág új vállalkozásba kezdett. Erdőháti Ágnes elmondása szerint Budapesten legalább 200 hostel működik, ez jóval több, mint Prágában vagy Krakkóban. „Nagyon nagy a fluktuáció, a többség egy-két év után eltűnik a piacról. De ehhez nem kell különösebb szakértelem, nagy a munkanélküliség, ezért sokan belevágnak az üzletbe” – fogalmazott a szövetség elnöke. Természetesen a profik is megpróbálják „letarolni” a piacot, nem véletlen, hogy a Wombats-csoport Bécs, Berlin és München után éppen Budapesten nyitott új, 112 szobás hostelt 1 millió eurós beruházással. A 60 olcsó szállást és hostelt tömörítő MISZSZ tapasztalatai szerint a külföldiek aránya Budapesten 80, a Balatonnál 30-35 százalék körül lehet, a keleti országrészben elenyésző a számuk. Erdőháti Ágnes úgy látja: az olcsóbb, 10-12 ágyas szobákra is ugyanolyan nagy a kereslet, mint a 4 fős apartmanokra. Míg a Szallas.hu felmérése szerint tavaly az első félévben az online foglalások 64 százalékát tették ki ezek a szállástípusok, arányuk az idei évre 69 százalékra emelkedett, míg a drágább árfekvésű szállodai foglalások 34 százalékról 30 százalékra estek vissza.

Nemrég minden igényt kielégítő utasforgalmi felmérést készített a Malév csődjét követő időszak utasforgalmának alakulásáról a Budapest Airport, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője. A dokumentum 2010-től kezdve tartalmazza féléves bontásban az egyes országok utasainak jövedelmi helyzetét, korosztályát, utazási szokásait, jegyvásárlási gyakorlatának változásait. A Budapest Airport vizsgálata a 28 legfontosabb küldő ország adatainak elemzését tartalmazza. „A statisztikából egyebek mellett kiderül, hogy a légi turizmusban 2012 első hat hónapjában is a britek vezetnek, ők adják a beutazók 12 százalékát, miközben az országos turizmusban vezető németek visszaszorultak a második helyre a maguk 11 százalékával” – derül ki a dokumentumból. Az olaszok megtartották harmadik helyüket, viszont Hollandia hetedik helye a BA szerint egyértelműen a KLM visszatérésének és a Transavia diszkont társaság új amszterdami járatának, valamint a Wizz Air és a Ryanair eindhoveni járatának népszerűségének köszönhető.

A vizsgálat egyértelműen bebizonyítja azt a korábbi állítást, hogy a fapados légicégek arányának ötven százalék fölötti teljesítménye 2012 első felében elsősorban a háromcsillagos szállodák, a diákszállók és a panziók forgalmát erősítette meg nem remélt mértékben. „Ez a vaskos adatsor segíthet igazán eligazodni az idegenforgalmi szakembereknek, a szállodák, az utazási irodák vezetőinek ebben a Malév utáni légiközlekedési világban, ennek alapján lehet felépíteni a jövő évi üzleti terveket és egyáltalán, a turizmusban érdekelt vállalkozások stratégiáját.” – hangsúlyozta Patrick Bohl, a Budapest Airport légitársasági üzletfejlesztési vezetője.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.