Műholdas pozicionáláson alapuló útdíjszedési technológiát (GNSS) használna hazánkban a T-System, amennyiben a cég nyerné a rendszer szállítására vonatkozó közbeszerzési eljárást, amit várhatóan szeptemberben ír ki az Állami Autópályakezelő Zrt.
Molnár Attila, a társaság útdíjért felelős vezető tanácsadója jelezte: több érv is a műholdas technológai mellett szól, ezek közül azonban talán a legfontosabb, hogy hosszabb távon egy ilyen elven működő rendszer olcsóbb. A szakértő hozzátette: bár amennyiben az útdíjfizetést fokozatosan vezetik be, eleinte a magasabb fix költségek miatt drágábbnak tűnhet a műholdas megoldás, mint a konkurens mikrohullámú (DSRC), a díjfizetésbe bevont úthálózat komplexitásának növekedésével azonban idővel ez átfordul. Márpedig a hazai úthálózat kellően komplex, hiszen a tervek szerint közel 6300 kilométernyi útszakaszon kell majd díjat fizetnie a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek.
A kormány számára ugyanakkor nem feltétlenül ez lehet a legfőbb érv a műholdas pozicionáláson alapuló útdíjszedés mellett, sokkal inkább az, hogy egy ilyen rendszer kiépítése sokkal gyorsabb, mint egy mikrohullámúé, utóbbi ugyanis jelentős útmenti infrastruktúrát igényel, ahol sok esetben az engedélyeztetés is hónapokat vesz igénybe. Molnár Attila útdíjért felelős vezető tanácsadó jelezte: az igen közeli határidő miatt (a tervezett rajt 2013. július 1-je) még a GNSS technológia bevezetése is csak szűkösen valósítható meg, egy DSRC kiépítése pedig ilyen rövid idő alatt lényegében lehetetlen. Márpedig a kormányzat szempontjából kiemelkedően fontos lenne, hogy időben elinduljon a díjbeszedés, hiszen a következő évi költségvetési tervek alapján minden nap késés 460-470 millió forintos bevételkiesést jelentene.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.