A háztartások kétharmada vásárolt bort valamilyen rendszerességgel tavaly, a többség a vörös fajtát részesíti előnyben, s egyre többen fedezik fel a rozét; ötből három palack bor hipermarketben, diszkontban kerül a bevásárlókosárba - közölte a GfK Hungária Piackutató Intézet.
A bort kifejezetten kedvelő magyarok aránya a GfK felmérése szerint ma már eléri a 37 százalékot, míg 20 évvel ezelőtt még csak 25 százalék volt - derül ki az MTI híre szerint a GfK Hungária Étkezési szokások felmérésének 2012. évi adataiból. Míg 2006-ban a magyar háztartások fele, 2011-ben már közel kétharmada vásárolt bort valamilyen rendszerességgel.
A magyarok döntően a vörösbort kedvelik, a fehérbor részesedése enyhén csökken, a rozé népszerűsége ugyanakkor nő, bár a teljes forgalomból csak kis részarányt képvisel (értékben 8, mennyiségben 6 százalék).
Az édes borok még mindig jelentős részarányt képviselnek a teljes megvásárolt mennyiségből, de némileg csökkenő tendencia figyelhető meg. A száraz és félszáraz borfajták részesedése mennyiségben ugyan nem emelkedik, ám értékben - a magasabb árak miatt - folyamatosan növekszik.
A háztartások havonta vásárolnak bort, és egy-egy ilyen alkalommal 2-2,5 liter, 3-4 palack bor kerül a kosarakba. A kereskedelmi forgalomba kerülő borok háromötödét a hipermarketekben és a diszkontokban értékesítik. A hipermarketekben és a diszkontok átlagárainak különbségét jól mutatja, hogy mennyiségben a diszkontok, értékben a hipermarketek tudják a legnagyobb részt kihasítani a borpiacból.
A nemek között jelentős különbség figyelhető meg - minden második férfi nyilatkozott úgy, hogy különösen szívesen iszik bort, míg a hölgyeknél ez az arány csak 23 százalék -, az életkor, a végzettség, vagy a jövedelmi státusz ugyanakkor a bor kedveltségét nem különösebben befolyásolja.
Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója szerint a borfogyasztásra kevésbé jellemző a szezonalitás, mint a sörfogyasztásra, a decemberi (karácsonyi) időszakban, az ünnepek idején tapasztalható némi kiugrás, a fehérborokból a nyári "fröccs" időszakban" fogy kicsit több az átlagosnál.
Világgazdaság Online-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.