BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokáig húzhat még az autógyártás

Az autógyártás még évekig a magyar gazdaság húzóágazata maradhat – vélik a lapunk által megkérdezett szakemberek. Az autóipari trendek is hazánkat segítik, ráadásul a magyar feldolgozóipar szerkezete egészségesebb, mint például Szlovákiában, ahol Robert Fico miniszterelnök éppen a napokban figyelmeztetett az autógyártás hatásának.

Az autógyártás nemcsak hazánkban, de a régió több országában – így például Szlovákiában és Csehországban is a gazdaság fő húzóereje. Északi szomszédunknál ugyanakkor már a „mi lesz ezután?” kérdés is felmerült. „Félek, hogy eljön az idő, amikor az autógyártás már nem tart el minket” – mondta a szlovák miniszterelnök a Süddeutsche Zeitungnak adott interjújában. Robert Fico arra figyelmeztetett, hogy az ország annyira függővé vált az autóipartól, hogy rögtön komoly problémák keletkeznek, ha nem megy jól az ágazatnak. Az évi 1 millió kocsi gyártására alkalmas kapacitásával Szlovákia a lakosságszámhoz viszonyítva a legnagyobb autógyártó országnak számít a világon.

Hogy mennyire ki van szolgáltatva a szlovák gazdaság az exportra termelő autóipara számára, jól mutatja, hogy az ágazat teljesítménye nélkül stagnált volna a GDP az év első felében, miközben az idei év egészére 2,7 százalékos bővülést vár az ország jegybankja (NBS) – emelte ki az NBS elnöke másfél hete az NBS GDP-növekedési előrejelzésének ismertetésekor. Jozef Makúch szerint az országnak hosszú távon mindenképpen ki kell majd egyensúlyoznia a gazdaság ezen aszimmetriáját.

A The Slovak Spectator által idézett helyi elemzők szerint az autógyártás idén és a jövőre is húzószerepet játszik majd a GDP növekedésében, azonban az ágazat jövőre már várhatóan nem tud az idei szinthez hasonló mértékben bővülni köszönhetően annak, hogy az elhúzódó globális gazdasági válság miatt csökken a kereslet külföldön a Szlovákiában gyártott autók iránt. Az exportvárakozások romlása, illetve a megszorító intézkedések miatt mind a nemzeti bank, mind a pénzügyminisztérium rontotta jövő évi növekedési előrejelzését. A szaktárca 0,5 százalékponttal 2,1 százalékra, míg a jegybank 1,1 százalékponttal 2 százalékra rontotta le prognózisát. Tavaly még 3,3 százalékkal bővült a szlovák GDP.

Csehország fő exportőre, a Skoda autógyártó teljesítménye is jelentős hatással van az exportvezérelt cseh gazdaság teljesítményének alakulására. Elemzők szerint a Skoda kiváló augusztusi értékesítési adatai – éves alapon 12 százalékkal közel 68 ezerre nőtt a világszerte eladott autók száma, ami minden idők legjobb augusztusi mutatója – alapján elképzelhető, hogy a cseh gazdaság az év második felében maga mögött hagyja az első félévre jellemző, a GDP csökkenésével járó trendet. Az első negyedévben ugyanis 0,7, a másodikban pedig egy százalékkal esett éves alapon a GDP.

A magyar feldolgozóipar szerkezete a szlovákiainál egészségesebb, az autógyártás 20 százalékos súlya kisebb, mint Szlovákiában, ahol 30 százalék – mondta el a Világgazdaságnak Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője. További előny Magyarország számára, hogy azok a németországi gyártók vannak jelen, amelyek az utóbbi időben – a Szlovákiában is jelen lévő francia versenytársaikkal szemben – javítani tudtak pozíciójukon. Az autógyártás emiatt rövid távon mindenképpen lendületet ad a növekedésnek. Hosszabb távon ugyanakkor lehetnek kockázatok – figyelmeztet a szakember –, mint az immár tavaly április óta folyamatosan zsugorodó magyarországi elektronikai szektor példája is mutatja, néhány nagy cég termelésének visszaesése a feldolgozóipar egészére erőteljes hatást képes gyakorolni.

Szlovákiában az autóipari végszerelés a jellemző, nálunk jelenleg az autóipari alkatrészgyártás nagyobb foglalkoztató – árnyalta tovább a különbségeket Sinkó Ottó, a Videoton vezérigazgatója. Szlovákia versenyképessége ráadásul az euróban számított nominálbér folyamatos növekedése miatt romlik hozzánk képest, Magyarország exportversenyképessége egyelőre megfelelő. Fico ugyanakkor nem azt mondta, amit a hazai sajtó értett belőle – hogy Szlovákia rövidesen összeomlik –, hanem éppen azt sugallta, hogy valamit tenniük kell, ha azt akarják, hogy ne így folytatódjanak az események, magyarázta Sinkó Ottó, aki szerint Magyarországon a „Mercedes-hatás” egyelőre nem kisebb annál, ami szakszerűen várható volt, hanem jelentősen fel lett fújva, túl lett becsülve, ráadásul jelentős része még nem is jelentkezett.
Minden egyoldalúság hordoz kockázatokat, a legnagyobb kérdés, hogy miként ítéljük meg az autóipar jövőjét – mondta lapunk kérdésére Rolek Ferenc, a Magyar Munkaadók és Gyáriparosok Szövetségének alelnöke. A szakember ugyanakkor kiemelte: az igazán nagy, látványos beruházásokat egyedül ez az ágazat hozhatja a térség országaiba, ráadásul versenyképesség tekintetében Kelet-Közép-Európa ideális régió az autógyártók számára. Középtávon komolyabb problémát az európai kereslet drámai szűkülése jelenthetne, ez azonban nem csak az autógyártókat, de más iparágak képviselőit is maga alá temethetné.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.