BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autópiac - Az "üdvöskénk" is borzasztó híreket produkált

Borzasztó számokat produkált a múlt hónap Európa legnagyobb autópiacain: 11, 18, 26 és 37 százalékkal kevesebb kocsi kelt el ez egy évvel ezelőttinél. Az autógyártók szerint az iparág magára találása inkább évek, mintsem hónapok kérdése.

Különösen az sokkolta a gyártókat, hogy még a német piac is 11 százalékkal szűkült (pedig júliusban és augusztusban csak 4,7 illetve 5 százalék volt a csökkenés), a többi szám pedig a francia, az olasz és a spanyol gazdaság helyzetét mutatja.

Pontosabban, Spanyolországban főként az sújtotta a kereskedőket, hogy a szeptember elsején  három százalékponttal 21 százalékra emelt forgalmi adó miatt a lakosság igyekezett korábban bevásárolni. Ennek eredményeként emelkedhettek az ibériai ország eladásai 3,4 százalékkal augusztusban. Az előrehozott vásárlások miatt tartott katasztrofális szeptemberi és októberi forgalomtól a spanyol autókereskedő szövetség.

Mindenesetre komor jövőt rajzoltak a múlt héten a párizsi autószalonon összegyűlt cégvezetők is, amikor kijelentették, hogy a piac és az iparág magára találása inkább évek, mintsem hónapok kérdése. A Reuters tudósítása szerint a német piac példátlan visszaesését leginkább az Opel, a Ford és a Volkswagen sínylette meg. Miután az autópiac a gazdaság állapotának afféle indikátorául szolgál, komoly következtetéseket lehet levonni abból is, hogy az olcsóbb márkák jelentősen növelték forgalmukat. A Hyundai 19, a Kia 15 százalékkal, a VW-csoporthoz tartozó Skoda pedig 11 százalékkal többet adott el Németországban, mint az elmúlt év szeptemberében. Ezzel szemben az Opel eladásai 25 százalékkal estek, a másik két cég pedig 22, illetve 20 százalékkal kevesebbet értékesített. 

A VW azonnal reagált is: az idei nyugat-európai értékesítési tervét jelentősen csökkenti. Nem is csoda, hiszen a nyolc havi csoportszintű személyautó eladásai 5,8 százalékkal 1,25 millióra csökkenek Nyugat-Európában, annak ellenére, hogy Németországban 4,1 százalékkal 792 ezer fölé nőtt a vevőknek átadott autók száma.

Amint a Handelsblatt a konszern munkástanácsának vezetőjére hivatkozva írja, legfeljebb 140 ezer darabos lehet a csökkenés, és a cég tagadja, hogy akár 250 ezerrel is csökkenteni kellene a cégcsoport értékesítési tervét. Ezt a német gazdasági lap még augusztusban prognosztizálta. A Handelsblatt szerint a VW csoport – a hozzá tartozó MAN és Scania teherautó márkákkal együtt – idén 9,4 millió jármű gyártást tervezi világszerte a korábban kalkulált 9,7 millióval szemben.

A német piacra visszatérve: a Reuters hírügynökség jelentése szerint a prémium márkák közül a BMW-Mini csoport a múlt hónapban 9,3 százalékkal növelte eladásait, míg az Audié 5,9 százalékkal, a Mercedesé pedig 11-gyel csökkent.

Nagy Britanniában viszont a hetedik egymást követő hónapban növekedett a személyautó forgalom: szeptemberben 8,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. A több mint 359 ezer darab 109 ezerrel több, mint amennyi Németországban gazdára talált.

Az elnökválasztásra készülő Egyesült Államokban lassult a piacbővülés dinamikája, hiszen szeptemberben elkelt 1,19 millió személyautó és pickup már csak 12,8 százalékkal több a tavalyi szeptemberben eladottnál, miközben a kilenc havi 10,9 millió darab 14,5 százalékos növekedést mutat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.