A térképes alkalmazás problémái miatt a hétvégén az Apple vezérigazgatója, Tim Cook levélben kért elnézést a cég vásárlóitól, s azt javasolta az iPhone-használóknak, hogy a hibák javításáig használják valamely konkurens termékét. Ezzel tulajdonképpen beteljesedett a társaság alkalmazását szkeptikusan fogadó szakértők jóslata: az elemzők többsége ugyanis már az új szolgáltatás bejelentését követően úgy vélekedett, hogy az Apple rövid távon biztosan többet bukik majd a Google Maps elhagyásával, mint amennyit a nagy konkurenstől történő fokozatos elszakadással nyer, avagy másképp megfogalmazva: a társaság hiába öl rengeteg pénzt saját alkalmazásába, kezdetben mégis fogyasztókat veszít gyengébb programja miatt.
A kritikusok véleményének némileg ellentmond ugyan, hogy az első héten kifejezetten sokan, több mint 100 millióan frissítették régebbi iPhone-modelljük szoftverét az Apple új operációs rendszerére, könnyen lehet azonban, hogy a közeljövőben ezen a területen komoly fordulatra számíthatunk. Szakértők szerint fontos látni ugyanis, hogy a térkép problémái csak néhány nap után kaptak nagyobb publicitást, jelenleg pedig már sokan épp a navigációs alkalmazás hibái miatt várnak az iOS 6 letöltésével legalább addig, amíg a Google el nem készíti saját applikációját a versenytárs okostelefonjára is.
A komoly kritikák, a példátlan bocsánatkérés és a rövid távú kedvezőtlen hatások ellenére azonban hosszabb távon minden bizonnyal az Apple is jól jár a cserével, hiszen saját alkalmazásával lehetősége lesz kihasítani magának egy darabot a navigációs piacból. Márpedig a helymeghatározásra képes eszközök értékesítése lényegében az összes piackutató előrejelzése szerint igen dinamikusan emelkedhet a következő években.
Még a legkevésbé optimista prognózis is évi 15 százalék körüli növekedést jósol az évtized közepéig, akad azonban olyan előrejelzés is, amely alapján a tavalyi 9,1 milliárd dollárt követően 2016-ban már bő 26 milliárd lehet a navigációs eszközök és a kapcsolódó alkalmazások globális forgalma, ez pedig évi csaknem 24 százalékos gyarapodást jelentene.
Az Apple kilátásait ráadásul tovább javítja, hogy a navigációs szektor motorja természetesen az okostelefonok terjedése lehet. A mobilok már az elmúlt években elkezdték kiszorítani a hagyományos navigációs eszközöket a piacról, és szakértők szerint ez a tendencia minden bizonnyal a jövőben is folytatódik, azaz a szegmens a teljes piacnál is jóval gyorsabban bővülhet az előttünk álló időszakban.
Ötmilliárdos forgalom
A mostani fiaskó eredményeként szinte biztosan bejön az IHS jóslata, amely szerint elsősorban a térképes applikációk hajthatják az Apple alkalmazásboltjának forgalmát idén. Bár a piackutató még a navigációs szolgáltatás problémáinak napvilágra kerülését megelőzően tette közzé prognózisát, az alkalmazás bukása annyit változtat a dolgokon, hogy a felhasználók várhatóan konkurens termékeket töltenek majd le a piactérről. Az App Store forgalma a piackutató prognózisa szerint idén 4,9 milliárd dollár lehet a tavalyi 2,9 után.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.