„A belső fogyasztástól jelenleg nem várhatunk csodákat, így a gazdasági növekedés egyetlen útjának az export növelése tűnik” – indokolta véleményét az elmúlt három évben már az MKSZ elnökségének tagjaként tevékenykedő vezető.
Emlékeztetett arra, hogy a hazai kivitel nagy részét a Magyarországon jelen lévő multik adják, amelyek már „bejáratott” piacaikra exportálják az itthon előállított termékeket. A magyar vállalatok viszont nem tudtak jelentős saját piacokat kiépíteni a határokon túl, fűzte hozzá.
„A magyar cégek túlságosan is a hazai piacra koncentrálnak, amin változtatni kell. Jó, ha a tulajdonosok tudják, hogy egy pénzügyi befektető szemében is többet ér egy olyan hazai vállalat, amelynek jelentős kivitele van. Az egyik célunk éppen az, hogy a magyar kkv-szektort is ráébresszük ennek a fontosságára” – magyarázta. Ennek érdekében intenzív tagtoborzásba kezd majd az MKSZ, és szeretne az exportban már sikereket elért cégek fórumává válni.
Azon kérdésünkre, mennyire tartja megalapozottnak a kormány úgynevezett keleti nyitás politikáját, Horváth Miklós úgy válaszolt: minden olyan tervet üdvözöl, amely új piacok meghódítására törekszik. „Tisztában kell azonban lenni azzal, hogy ez hosszú menetelés lesz, azaz nem szabad rövid időn belül túl nagy eredményt várni ezektől a próbálkozásoktól. Ezért ugyanilyen fontos lenne, hogy a már hagyományos piacainkon, így az EU-n belül is tudjuk fokozni a jelenlétünket” - figyelmeztetett.
Ehhez az MKSZ többek között azáltal kíván hozzájárulni, hogy segít megtalálni a megfelelő szakembergárdát. „Az egyik legnagyobb probléma, hogy sok vállalat nem rendelkezik a külföldi terjeszkedéshez szükséges tapasztalattal bíró szakemberekkel. Ezért a közeljövőben egy listát állítunk össze azon külkereskedelmi szakértőkből, akiknek nagy múltra visszatekintő kapcsolataik vannak, amelyeket – például tanácsadás formájában – ezen cégek szolgálatába tudnak állítani” – vázolta fel terveit Horváth Miklós.
Az MKSZ elnöke szerint reális esély van arra, hogy a következő években érezhetően növekedjen a kkv-k exporton belüli részaránya – szerinte a legnagyobb lehetőségek a high tech iparágakban, az élelmiszer-gazdaságban és a feldolgozóiparban kínálkoznak. „Ezeken a területeken már most is sok a sikersztori, amelyek azonban nem minden esetben ismertek eléggé” – véli Horváth Miklós. – „Ezért feladatunknak tekintjük azt is, hogy segítsük az exportáló vállalatok hazai médiatevékenységét, azaz – példát állítva a többiek elé – segítsünk nekik elmesélni saját történetüket.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.