Az év végén lejár az az Európai Uniótól kapott, ötéves időszak, amely alatt Magyarországon adókedvezményt élvezhetett a bioetanol. Ha nem kérjük ezen időszak meghosszabbítását, akkor az EU-ban elvárt adómértéket kell alkalmazni, ami literenként mintegy 70 forintos áremeléssel fenyeget az E85-ös (85 százalékban bioetanolt tartalmazó benzin) esetében. A termék után már most is kell jövedéki adót fizetni: tavaly nyáron egy 40 forintos, ez év elején pedig egy 30 forintos tétel rakódott rá. Emiatt jelentősen csökkent az E85-ös vonzereje a többi üzemanyaghoz képest, s persze a forgalmazása is esett. A termék árelőnye azonban megmaradt: a holtankoljak.hu-n található adatok szerint még éppen az a 70 forintos plusz van meg, ami most veszélyben van.
„Az adókedvezményes időszak meghosszabbítása nélkül a magyar kormány elesik attól a lehetőségtől, hogy a továbbiakban maga határozza meg az érintett adó mértékét. Ez azért is fontos, mert a bioetanol maximális adóztatása ellentmond a zöldenergia hazai elterjesztése kapcsán vállalt célkitűzéseinknek, és szakmai probléma is van vele” – válaszolt a Világgazdaságnak Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke.
A fő probléma az, hogy az adó mértékét literre, nem pedig energiatartalomra vetítik. Márpedig a bioetanol fajlagosan kisebb energiatartalmú a fosszilis üzemanyagoknál, vagyis azonos távolság megtételekor 20-30 százalékkal több fogy belőle. Ennek alapján az energiaértékre vetített adótartalma máris magasabb, mint a dízelé, és közel akkora, mint a benziné. Ebből az is következik, hogy az – olajimport kiváltására is alkalmas – bioetanolt fenyegető, 70 forintos jövedékiadó-emelés energiatartalomra vetítve már komoly túladóztatást jelentene.
Nem világos Héjj Demeter szerint az sem, hogy miért kap kedvezményt kap az LPG üzemanyag is, amelyet import olaj – tehát fosszilis energiahordozó – feldolgozásakor állítanak elő.
Készül egyébként egy uniós direktíva arról, hogy a tagállamok ne literre, hanem energiatartalomra vetítsék a jövedéki adót, de nem tudni, a tervezet mikorra áll össze.
Az uniós tagországok 2-5 százalék bioetanolt kevernek a benzinbe. A 4,8 százalékos magyarországi bekeverési arány az elmúlt három évben nem nőtt, a vonatkozó, 2010 végi szabályozás 2014. január 1-jei határidőt szabott az újbóli emelésre. A hazai forgalmazók bioetanollal vegyített benzine a bioetanol-gyártók egyik fő piaca, a másik pedig az E85-ös benzin forgalmazása. „Egy hétfőn elfogadott uniós szabvány szerint hamarosan akár 10 százalékig is emelhető a benzin bioetanol-tartalma. A szabvány 2013 májusáig kell jogrendszerükbe illeszteniük a tagországoknak. Magyarországon ez nem hoz újat: most is van hazai, E10-es szabvány, csak senki nem forgalmaz ilyen benzint” – mondta lapunknak Héjj Demeter.
A bioetanol-gyártókról rendre visszapattan az az érv, hogy élelmezési, illetve takarmánykukoricát használnak alapanyagnak, hogy miattuk csökken az előbbi két célra használható vetésterület, s hogy ipari keresletük nyomja fel az élelmiszerárakat. Fő ellenérvük az, hogy a 4-5 évenkénti, aszályos évtől eltekintve Magyarországon a hazai agrárigényeknél sokkal több kukorica terem, s hogy például az elmúlt évben is nőttek az országban a megműveletlen területek. Most azonban aszályos év van: mindössze 4-4,5 millió tonna kukorica termett, bár még így is elég a hazai 3-4 millió tonnás igények kielégítésére. „Mivel az aszályra rendszeresen számítani lehet, a termelők egy része előre bekészletezett kukoricából. Mások éltek a gyártási folyamatban lévő rugalmassággal, azaz visszafogták termelésüket” – válaszolt a szövetség elnöke. Héjj Demeter emlékeztetett, hogy az uniós kukoricafelvásárlási alap megszűntéig jobb volt a helyzet. Ám a garantált kukoricafelvásárlást jelentő alapot 2006-ban megszüntették, mert azt felerészben magyarországi gyártók használták fel, viszont fenntartását nyugati országok finanszírozták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.