Félmilliárd forint: nagyjából ekkora az a tavaly még élvezett állami támogatás, amelyet az idén már nem kapott meg, így ellehetetlenült a 22 éves hazai ro-la szolgáltatás. A kamionok vasúti szállításának (ro-la) támogatás nélkül is életképesnek kellene lennie, de ehhez már be kellett volna vezetni a kamionok úthasználatával arányos elektronikus útdíjat.
A ro-la forgalom éppen az e-útdíj bevezetésének késlekedése miatt kapott 2007-2011 között évente csökkenő mértékű, és Brüsszellel is egyeztetett támogatást. Ennek induló éves nagysága 900 millió forint volt. Közvetlenül a MÁV pályavasút üzletága gazdálkodott vele, a pénz igénylés útján a MÁV Cargóhoz (új nevén a Rail Cargo Hungáriához) folyt be. A támogatás hiánya végső soron a vasúti áruszállítóknál okozott bevételkiesést.
„A szakma szerette volna, ha a ro-la még az idén, esetleg 2013 első felében is kaphatna valamilyen segítséget, az e-útdíj 2013. július 1-jei bevezetéséig. Az illetékes döntéshozók egyetértettek az érveinkkel, de pénzhez végül nem jutottunk” – válaszolt a Világgazdaságnak a hazai ro-la forgalmat szervező és lebonyolító Hungarokombi Kft. ügyvezető igazgatója. Tomcsányi István szerint már az is elég lenne, ha a kamionokat szállító vonatok kedvezményt kapnának a pályahasználati díjból, amely egyébként Magyarországon uniós összevetésben is az egyik legmagasabb, miközben egyes országokban egyáltalán nem kell pályahasználati díjat fizetni.
Ám a szakma sem további támogatást, sem díjkedvezményt nem kapott. A Hungarokombinak így elszállított kamiononként 80-100 eurós hiánya keletkezett, a cég évi mintegy 30 ezer kamiont továbbított. Ezért a tulajdonosai úgy döntöttek, hogy december 9-től, a téli menetrend életbe léptével megszüntetik az ország egyetlen, Kiskundorozsma és az ausztriai Wels közötti ro-la járatát. Leáll a Trento-Regensburg vonalon is a ro-la szolgáltatás, a többi ausztriai vonalon azonban fennmarad, mert az osztrák kormány továbbra is ad némi segítséget. A végső döntést a veszteséges tevékenységeitől megváló, közvetett résztulajdonos, az osztrák ÖBB állami vasúttársaság mondta ki.
December 9-től a Magyarországon évente áthaladó, több százezer, jórészt török, bolgár és román kamion – amelynek egy része eddig vasúttal tette meg az itteni szakaszt – vagy az autópályákat veszi igénybe, vagy elkerüli az országot. Az autópályát választók egy 10 eurós napijegyért rongálhatják az útjainkat és szennyezhetik a levegőnket. A többiek közúton (például Szerbián keresztül) vagy hajón, (például) Trieszt felé kerülnek el majd minket. Ezeknek később már igencsak versenyképes árat kell a magyarországi vasútnak kínálniuk, ha vissza akarják csábítani korábbi ügyfeleiket.
Erre azért kicsi az esély Tomcsányi István szerint, mert a közúton erősebb a verseny, jobban csökkennek a szolgáltatások árai, a vasút viszont olyan szigorúan szabályozott, hogy kedvezményeket is nehezebben adhat. Ráadásul a komphajó egyre vonzóbb, a török kamionoknak már amúgy is a fele ezt használja, nyugat-európai célpontjainál.
Mivel mostanra a ro-la vált a Hungarokombi kizárólagos szolgáltatásává, olyan nehéz helyzet alakult ki, amit a cég valószínűleg nem él túl. Mégis korai lenne temetni a kombinált fuvarozást. Tomcsányi István szerint az ezzel foglalkozó szakemberek elhivatottak, s remélik, hogy az európai és magyar közlekedéspolitika kiemelt célkitűzése Magyarországon is újra fejlődésnek indul.
Mivel mostanra a ro-la vált a Hungarokombi kizárólagos szolgáltatásává, olyan nehéz helyzet alakult ki, amit a cég valószínűleg nem él túl. Mégis korai lenne temetni a kombinált fuvarozást. Tomcsányi István szerint az ezzel foglalkozó szakemberek elhivatottak, s remélik, hogy az európai és magyar közlekedéspolitika kiemelt célkitűzése Magyarországon is újra fejlődésnek indul.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.