BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nő a szabadkikötő konténerforgalma

A folyvást bővülő konténerforgalom kiszolgálására egy hektárral bővíti konténerterminálját a csepeli szabadkikötő üzemeltetését 75 évre elnyert vállalat. A cég az egy évtizedre igért 13,5 milliárd forintos fejlesztés kétharmadát már teljesítette.

Félmilliárdos költséggel 10 ezer négyzetméterrel bővíti konténerterminálját a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. mivel a jelenlegi 80 ezer négyzetméternyi terület már kicsinek bizonyult. A fenti összegből ugyanakkor felépül egy 600 négyzetméteres irodaépület is, amelybe a jövő év első negyedében költözhet be a konténerterminál üzemeltetője, a Mahart Container Center Kft. A csepeli konténerterminál bővítése azért is komoly beruházást igénylő munka, mert az előírások szerint a betonnak száztonnás terhelést kell elbírnia. Ezért az akár 30-40 tonnás konténereket is mozgató óriástargonca alá félméteres betonalapot kell építeni. A szabadkikötőbe – ahol egyszerre 18 hajó rakodhat – túlnyomórészt vasúton érkező szállítmányok részben közúton, részben vízi úton folytatják útjukat célállomásaikra.

A kikötőben tavasszal fejeződött be annak a csepeli szennyvíztisztítóba vezető szennyvízcsatorna fővezetéknek a fektetése, amelyhez a későbbiekben készülnek el a telephely leágazásai. Ezt megelőzően, négy éve, két, egyenként 1,5 milliárd forint értékű uniós pályázaton nyert el támogatást az összesen 156 hektáros terület gazdája, az állami tulajdonban lévő Mahart-Szabadkikötő Zrt.

Az egyik pályázat a kamionok hajókra való fel- és lehajtását szolgáló komplett ro-ro kikötő építését támogatta. A kivitelezés során egyebek között több mint százezer köbméter földdel töltötték föl a kettes kikötőmedence befejezetlen végét. A ro-ro kikötőben jobbára az exportra kerülő Suzuki autókat hajózzák be Csepelen, ahova ugyanakkor mezőgazdasági nehézgépek érkeznek vízi úton.

A másik pályázat a két kikötőmedence teljes kotrására, lőszer-mentesítésére, partfalépítésére, valamint a belső vasúti hálózat bővítésére vonatkozott. A 84 éves csepeli szabadkikötőben 15 kilométernyi iparvágány van. A vasúti pályaépítés révén a konténerterminált – amelynek forgalma a válság kitörését követően is emelkedett – jobban ki tudják használni.

A Mahart-Szabadkikötő Zrt. tulajdonában van a 156 hektáros földterület, míg az azt üzemeltetető, és az üzemeltetetői jogot 2005-ben 75 évre elnyert Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt.-t hat éve privatizálták. A társaságot az új tulajdonosi csoport, a Multicont Terminál Szolgáltató Kft.–Erdért Zrt. konzorciuma 2006 augusztusában vette át.
A BSZL privatizációs szerződésében a kikötő területének, infrastruktúrájának, valamint épületeinek és raktárainak üzemeltetési és haszonélvezeti jogát kapta meg, ugyanakkor a befektetői csoporthoz kerültek a kikötői daruk, az emelőgépek és berendezések, valamint a kikötői leányvállalatok üzletrészei. Ezek közül a regensburgi Preymesser Beteiligungs GmbH tulajdonában volt, és a BSZL-től már 2006-ban megvásárolta a Ferroport Fedett Átrakó és Raktározó Kft.-t, a Mahart Container Center Kft.-t pedig néhány éve a Multicont Terminál Szolgáltató Kft. tulajdonában van. Így a BSZL kezében csak a Gabonatárház Kft. maradt, amely az uszályok ki- és berakodását, valamint az ömlesztett áruk kezelését végzi.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.