BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerika új elnöke nem vehet Suzukit

Nem okozott meglepetést a tengerentúlon, hogy a Suzuki Motors kedden bejelentette: kivonul az Egyesült Államok autópiacáról. Iparági elemzők már várták a lépést.

A 24/7 Wall Street elemző cég ugyanis minden évben összeállítja annak a tíz márkának a listáját, amelyről a legvalószínűbbnek tartja, hogy el fog tűnni az amerikai piacról. A szeptember végén nyilvánosságra hozott lista hatodik helyén szerepelt az American Suzuki Motor Corp., mégpedig azzal a kommentárral, hogy a helyezésben az egyre gyengébb értékesítési mutatók mögött az autók megítélése is szerepet játszott.

A márka értékesítési gondjait az is jelezte, hogy ebben az évben már valamennyi Suzuki autóra nulla százalékos, hét éves hitelkonstrukciót kínáltak. Ám ezzel sem sikerült felzárkóznia a többi japán márkához. Olyannyira nem, hogy októberben csupán 310 személygépkocsit és 1729 kisteherautót értékesített az USA piacán, ahol az említett két kategóriából – 6,9 százalékos növekedéssel – együttesen 1,09 millió jármű talált gazdára.

A Nihon Keidzai Simbun japán üzleti lap tudósítása szerint a márka amerikai forgalmazója nem sokkal a bejelentést követően csődvédelmet kért egy kaliforniai körzeti bíróságon. Az American Suzuki Motor Corp. ugyanis az elmúlt években összesen 12,8 milliárd jenes veszteséget szenvedett el Észak-Amerikában.

Ma a Suzuki ugyanakkor a jen tartósan erős árfolyamát okolta  veszteségekért és a kivonulásért. A General Motors-szal kötött együttműködési szerződésének felbontása és kanadai gyárának 2009-es bezárása óta a Suzuki Japánból exportált gépkocsikat az Egyesült Államokba, tavaly azonban mindössze 26 619 ezer autót értékesített az amerikai piacon.

A Suzuki közlése szerint a motorkerékpár-üzletágat nem érinti a döntés, Hawaii-n pedig a gépkocsi-kereskedést sem függeszti fel. A kisautókra összpontosító autógyártó az amerikai kivonulás ellenére az erősödő délkelet-ázsiai piacokon és Indiában évről-évre jelentősen növelni tudja eladásait.

Hullottak a fejek

A cég 2007-ben zárta legjobb évét az Egyesült Államokban, amikor 102 ezer autót adott el. Azóta folyamatos volt a lejtmenet, ezért a cégalapító Michio Suzuki unokája, Rick Suzuki már 2008 nyarán távozott az American Suzuki általa egy évtizede betöltött elnöki posztjáról. A következő év januárjában a márka 3655 darabos amerikai eladásai 49 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól, ezért azonnal menesztették az American Suzuki értékesítési elnökhelyettesét, Gary Akint is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.