Ezek az adatok is világosan jelzik, hogy a pénzügyi válság egyik elsődleges hatásaként jelentkező likviditási problémák milyen széles kört érintenek. A hitelek restrukturálásával és ezzel egyidejűleg a működés megfelelő racionalizálásával az esetek többségében elkerülhető lenne a csődeljárás, felszámolás. Ez nem csupán a hitelezők, de minden érintett számára lényegesen kedvezőbb megoldás. Az egyetlen, amely nem rombolja a működőképes cégek kilátásait. De hogyan is zajlik a restrukturálás? A főbb szempontokat mutatja be a BDO Magyarország alábbi elemzése.
A választható megoldás függ a bank pozíciójától az adott ügyletben, azaz a biztosítéki rendszerének erősségétől és érvényesíthetőségétől, az ügyfél piaci pozíciójától, ügyfélkapcsolat minőségétől, a hitel összegétől. Függ továbbá a restrukturálás után fenntartható működés esélyétől, a várható veszteség mértékétől. És végül ne feledkezzünk meg az időtényezőről sem, hiszen a választás szabadságát jelentősen befolyásolja, hogy a szóba jöhető alternatívák időben hogyan valósíthatóak meg, azaz mennyire „égető” a helyzet.
Amennyiben a fizetési problémákkal küzdő cég egyébként rendelkezik piacokkal, reális üzleti terv alapján képes tartozásait, vagy legalább azok meghatározó részét kitermelni, és az érdekelt felek készek a megállapodásra – ami gyakran egyik oldalról a biztosítéki rendszer további erősítését, a másik oldalon a követelések egy részének leírását is jelentheti -, a restrukturálás jelenti a legésszerűbb, hosszú távon minden szereplő számára nyertes pozíciót eredményező kezelési módot. Annál is inkább, mert a többi megoldás mindenképpen enyhébb-súlyosabb rombolással jár a cég működésére nézve.
A restrukturálás természetesen nem csupán a hitelkonstrukció átdolgozását jelenti: jogi-üzleti-gazdasági problémák komplex kezelését követeli meg, amely a társaság alapos átvilágításától új üzleti terv kidolgozásán keresztül a folyamatos kontrolling rendszer kialakításáig terjed. A komplex megközelítést az érintett szereplők széles köre is indokolja, hiszen nem csupán a tulajdonosok és a bankok, de többek között az ügyfelek, az alkalmazottak (menedzsment és munkavállalók), önkormányzatok és egyéb állami szereplők is közvetlen érintettjei a folyamatnak.
A restrukturálás alapvető eleme a vállalat cash-flow pozíciójának javítása. A BDO tapasztalatai alapján a pénzügyi és üzleti átvilágítás során ezek a legtipikusabb cash-flow módosító tényezők:
Marketing költségek lefaragása – indokolatlan túlköltekezések. Jogi és tanácsadói díjak átvizsgálása és racionalizálása – sok esetben ez az útja a tulajdonosi pénzek kivételének.
Színlelt munkaszerződések – bérek mellett jelentős kifizetések a munkavállalók számára igénybe vett szolgáltatásként.
Kapcsolt vállalatok felé zajló kifizetések – tulajdonosi kör kapcsolt cégei felé történő kifizetések ellenőrzése, hiszen sok esetben a hitelező szempontjából előnytelen szerződések kerülnek megkötésre a tulajdonosi körhöz kapcsolódó cégekkel.
Reális ár alatti teljesítés vagy eszközértékesítés (pl. vállalati autók, fő tevékenységekhez nem tartozó eszközök harmadik fél felé történő értékesítése) – piaci szempontból nem reális áron megkötött szerződések a tulajdonosi kör érdekeltségi körébe tartozó cégekkel, magánszemélyekkel.
Irreális menedzsment kifizetések, bónuszok – a vállalat teljesítőképessége által nem indokolt javadalmak kifizetése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.