BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cégek adósságspirálban - egy lehetséges kiút

A hazai vállalatok összes pénzintézeti hitelállományának immár több mint hatoda 90 napon túl lejárt tartozást takar. Az Opten legutóbbi jelentése szerint tetőzött a felszámolási hullám.

Ezek az adatok is világosan jelzik, hogy a pénzügyi válság egyik elsődleges hatásaként jelentkező likviditási problémák milyen széles kört érintenek. A hitelek restrukturálásával és ezzel egyidejűleg a működés megfelelő racionalizálásával az esetek többségében elkerülhető lenne a csődeljárás, felszámolás. Ez nem csupán a hitelezők, de minden érintett számára lényegesen kedvezőbb megoldás. Az egyetlen, amely nem rombolja a működőképes cégek kilátásait. De hogyan is zajlik a restrukturálás? A főbb szempontokat mutatja be a BDO Magyarország alábbi elemzése.

A választható megoldás függ a bank pozíciójától az adott ügyletben, azaz a biztosítéki rendszerének erősségétől és érvényesíthetőségétől, az ügyfél piaci pozíciójától, ügyfélkapcsolat minőségétől, a hitel összegétől. Függ továbbá a restrukturálás után fenntartható működés esélyétől, a várható veszteség mértékétől. És végül ne feledkezzünk meg az időtényezőről sem, hiszen a választás szabadságát jelentősen befolyásolja, hogy a szóba jöhető alternatívák időben hogyan valósíthatóak meg, azaz mennyire „égető” a helyzet.

Amennyiben a fizetési problémákkal küzdő cég egyébként rendelkezik piacokkal, reális üzleti terv alapján képes tartozásait, vagy legalább azok meghatározó részét kitermelni, és az érdekelt felek készek a megállapodásra – ami gyakran egyik oldalról a biztosítéki rendszer további erősítését, a másik oldalon a követelések egy részének leírását is jelentheti -, a restrukturálás jelenti a legésszerűbb, hosszú távon minden szereplő számára nyertes pozíciót eredményező kezelési módot. Annál is inkább, mert a többi megoldás mindenképpen enyhébb-súlyosabb rombolással jár a cég működésére nézve.

A restrukturálás természetesen nem csupán a hitelkonstrukció átdolgozását jelenti: jogi-üzleti-gazdasági problémák komplex kezelését követeli meg, amely a társaság alapos átvilágításától új üzleti terv kidolgozásán keresztül a folyamatos kontrolling rendszer kialakításáig terjed. A komplex megközelítést az érintett szereplők széles köre is indokolja, hiszen nem csupán a tulajdonosok és a bankok, de többek között az ügyfelek, az alkalmazottak (menedzsment és munkavállalók), önkormányzatok és egyéb állami szereplők is közvetlen érintettjei a folyamatnak.

A restrukturálás alapvető eleme a vállalat cash-flow pozíciójának javítása. A BDO tapasztalatai alapján a pénzügyi és üzleti átvilágítás során ezek a legtipikusabb cash-flow módosító tényezők: 

Marketing költségek lefaragása – indokolatlan túlköltekezések. Jogi és tanácsadói díjak átvizsgálása és racionalizálása – sok esetben ez az útja a tulajdonosi pénzek kivételének.

Színlelt munkaszerződések – bérek mellett jelentős kifizetések a munkavállalók számára igénybe vett szolgáltatásként. 

Kapcsolt vállalatok felé zajló kifizetések – tulajdonosi kör kapcsolt cégei felé történő kifizetések ellenőrzése, hiszen sok esetben a hitelező szempontjából előnytelen szerződések kerülnek megkötésre a tulajdonosi körhöz kapcsolódó cégekkel.
 
Reális ár alatti teljesítés vagy eszközértékesítés (pl. vállalati autók, fő tevékenységekhez nem tartozó eszközök harmadik fél felé történő értékesítése) – piaci szempontból nem reális áron megkötött szerződések a tulajdonosi kör érdekeltségi körébe tartozó cégekkel, magánszemélyekkel.

Irreális menedzsment kifizetések, bónuszok – a vállalat teljesítőképessége által nem indokolt javadalmak kifizetése.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.