A hét első napja így mindenidők legnagyobb online kiskereskedelmi forgalmát hozta: az idei 1,5 milliárd dolláros bevétel még az egy esztendővel korábbi „Cyber Monday” teljesítményét is bő 20 százalékkal felülmúlja.
Mindez azt is jelzi, hogy az internetes értékesítés aránya folyamatosan emelkedik a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül az Egyesült Államokban. Bár a helyi lapok beszámolói alapján a bevásárlási szezon kezdetének tekintett Hálaadással egybekötött hosszúhétvégén a hagyományos boltok eladásai is érezhetően nőttek, a webes forgalom sokkal dinamikusabban fejlődik. A négy nap alatt ugyanis az amerikaiak összesen 59,1 milliárd dollárt hagytak a boltokban, ami „mindössze” nyolcadával haladja meg az egy évvel korábbit, miközben az interneten lebonyolított tranzakciók értéke kétszer gyorsabb ütemben emelkedett.
A Forrester előrejelzése szerint az idén a teljes ünnepi szezonban az amerikaiak 68,4 milliárd dollár értékben vásárolhatnak e-boltokban, miközben az összes karácsonyhoz kapcsolódó költés 586,1 milliárd dollárra rúghat. Ebből az adódik, hogy az online kiskereskedelem aránya a teljes forgalmon belül ebben az esztendőben a 12 százalékot közelítheti, ami már igencsak figyelemre méltó teljesítmény.
Magyarországon ez az arány ugyan még távolinak tűnik, a trendek azonban hazánkban is hasonlóak, mint az Egyesült Államokban, illetve a nyugati országok többségében. Miközben itthon a teljes kiskereskedelmi forgalom bő négy éve csökken, vagy jobb esetben stagnál, az online értékesítés az elmúlt évtized minden esztendejében kétszámjegyű növekedést tudott felmutatni – mondta lapunknak Kis Gergely, a GKIeNET ügyvezető igazgatója. A szakember szerint – bár a november eleje és december közepe közötti időszak teljesítményén sok múlik, hiszen ekkor bonyolítják le éves forgalmuk 40 százalékát a webes áruházak – nem lesz ez másképp az idén sem.
A GKIeNET előrejelzése alapján az online boltok étékesítése 2012-ben elérheti a 177 milliárd forintot, ami az egy esztendővel korábbinál mintegy 15 százalékkal magasabb, a hét évvel korábbihoz képest pedig már tízszeres forgalomnövekedést jelent.
A társaság ügyvezető igazgatója kiemelte: a dinamikus fejlődéshez hozzájárult, hogy az online szegmensnek – szemben a hagyományos kiskereskedelemmel – inkább jót tett a válság, mert az interneten olcsóbban, kisebb tranzakciós költségekkel tudnak vásárolni a fogyasztók. Ráadásul a gazdasági krízis elmélyülése itthon egybe esett a bónuszos, kuponos cégek megjelenésével, amiket igen lelkesen fogadtak a magyar vevők, s amelyek így újabb lökést adott a hazai online értékesítésnek. Kis Gergely szerint jelentős változás a trendekben a következő években sem várható. A szakértő elmondta: a 2013-as esztendő kifejezettem érdekes lehet az online kiskereskedelmi szektorban, várhatóan ugyanis piacra lép a Tesco, az Amazon és a Media Markt is.
Az új szereplők megjelenése amellett, hogy tovább fokozza majd a versenyt az ágazatban, s így az árak csökkenésének irányába hat, minden bizonnyal emeli az online vásárló fogyasztók számát is. Azaz a jövőre debütáló cégek nem kizárólag már piacon lévő versenytársaik rovására növekedhetnek, hanem a korábbiakhoz hasonlóan szinte biztosan a már eddig felépült piacot is bővítik majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.