BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kötelező lesz az ABS az új motoroknál

2016-től a 125 köbcentinél nagyobb lökettérfogatú új motorok esetében kötelező lesz az ABS blokkolásgátló fékrendszer megléte – ezt írja elő az az új uniós rendelet, amelynek szövegét ma fogadta el az Európai Parlament plenáris ülése.

A jogszabályt a tagállamok szakminiszteri tanácsának is még jóvá kell hagynia, azonban ez már csak formalitás lesz, miután a rendelet szövegében október végén már előzetesen megállapodtak az EP és a tanács képviselői. A jogszabály értelmében a 125 köbcentinél nagyobb lökettérfogatú motorok esetében lesz kötelező az ABS megléte, míg 125 köbcentinél kisebb robogóknál a gyártó választhat, hogy ABS-t vagy CBS-t (kombinált fékrendszert) alkalmaz.

Az Európai Bizottság még 2010 októberében tett javaslatot az ABS kötelező alkalmazására a motoroknál. A brüsszeli testület azzal indokolta javaslatát, hogy az ABS használata jelentősen fokozhatja a motorosok biztonságát. Az EU közútjain közlekedő motorok, mopedek, robogók, kvadok 30 milliós számukkal a forgalomnak csak 2 százalékát teszik ki, azonban a halálos balesetek 16 százalékában érintettek (2008-ban mintegy 5500 motoros halt meg az utakon). Az Európai Bizottság szerint az ABS kötelező bevezetésével 10 éves időszak alatt ötezer ember életét lehet majd megmenteni.

A szabályozás azért csak 2016-tól lép életbe, hogy a válság által amúgy is súlyosan érintett motorkerékpár-gyártóknak elég idejük legyen az új előírásnak való megfelelésre. A gyártók természetesen most is forgalmaznak ABS-sel felszerelt modelleket, azonban jelenleg csupán az új motorok hatoda rendelkezik ilyen tartozékkal.

A nagy teljesítményű, három millió forintnál is többe kerülő túramotor-kerékpárok esetében már jelenleg is szériatartozéknak számít az ABS, míg annak külön beszereléséért mintegy 150 ezres felárat kell fizetni. Ez azt jelenti, hogy a blokkolásgátló fékrendszer kötelező beépítésével a jelenleg akár félmillióért is beszerezhető 125 köbcentis motorok esetében jelentősen nőhetnek majd az árak, miközben ezen alacsony teljesítményű járművek éppen azt a célt szolgálják, hogy az emberek egy viszonylag olcsó eszközzel is megoldhassák közlekedésüket, mint ahogy azt Olaszországban, Franciaországban vagy Spanyolországban tömegesen látni. Ebből adódóan az Európai Motorkerékpáros Egyesületek Szövetsége (FEMA) – amely bár elismeri, hogy az ABS alkalmazása növelheti a motorosok biztonságát –, nem támogatta az ABS kötelező bevezetését.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.