A Gazdasági Operatív Program 3.3.3-as kiírása mikro-, kis- és középvállalatok külpiaci megjelenéséhez nyújt 3 és 20 millió forint közötti támogatást, 50 százalékos intenzitással. A kiírás éppen fél éve történt meg, a pályázatok pedig már augusztus 1. óta érkezhetnek. Eddig 69 pályázatot nyújtottak be az NFÜ adatai szerint, valamivel több, mint 1 milliárd értékben, az elbíráláson egyelőre egyik sem esett át.
„Tudjuk, hogy a magyar vállalkozások javarésze a túlélésért küzd, vagy legalábbis jelentős mértékben leköti szellemi és anyagi erőforrásaikat a meglévő piacaikon vívott küzdelem, így vélhetőleg nem jut kapacitásuk arra, hogy maguk forduljanak új külpiaci lehetőségek irányába” – vélekedik Füzesi Attila, a Creative Expert Consulting üzlet- és kereskedelemfejlesztési Kft. ügyvezetője az érdektelenség lehetséges okairól. „Így azonban éppen az egyik legkecsegtetőbb lehetőségről mondanak le, hiszen az export minden szempontból ígéretesebb, mint határainkon belül küzdeni.”
A GOP 3.3.3-as pályázat kiírásában olvasható paraméterek az éppen futó pályázatok „legpuhábbjai” közé számítanak. Az általános szűrésen túl – mint a 2 lezárt üzleti év, a köztartozásmentes előélet, és a szokásos többi beugró feltétel – 19 további feltételből elegendő 3 pontnak megfelelni, ezzel bizonyítandó a külpiaci orientáció komolyságát. A 19 pont szigorára jellemző, hogy már az is pontot ér, ha legalább van egy félállású olyan munkavállaló a cégben, akinek van valamilyen legalább középfokú nyelvvizsgája. Pont jár azért is, ha volt már valamilyen kamarai rendezvényen a cég képviselője, vagy ha repülőjeggyel tudja igazolni, hogy tett már lépéseket külföldi partner irányába. Ha pedig már annyira felkészült, hogy van némi idegen nyelvű információ a honlapján, vagy készült már valamely termékéről idegen nyelvű brosúra, akkor majdhogynem ideális jelöltnek minősül.
„Mindezek a feltételek jól mutatják, hogy kifejezetten vállalkozásbarát pályázati kiírásról van szó, aki kicsit is komolyan gondolja az exportálást a jövőben, annak szinte kihagyhatatlan, mint korábban a telephely-fejlesztési támogatás” – értékeli a lehetőségeket Füzesi Attila.
Füzesi Attila előrejelzése szerint a legnépszerűbb exportpiacok 2013-ban Kazahsztán és Oroszország lehetnek, saját ügyfélkörük eredményességi mutatói ezekben az országokban kiemelkedőek, különösen építőipar, bútoripar, gépgyártás területén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.