A népegészségügyi termékadó – a NETA, vagy más néven: chips adó – leginkább a magyar gyártókat sújtja, noha mindenhol a hazai vállalkozások támogatásának szükségességéről hallani. A világcégek büdzséjében ugyanis szinte láthatatlan tétel ez az adó, amit akár piacvásárlásra fordított összegnek is tarthatnak, mert ha kiesik egy versenytárs, már be is jön a pénz.
Így van ez az édességgyártóknál is. Piackutatási adatok szerint az idei első fél évben a tavalyi azonos időszakhoz képest 6 százalékkal kevesebb édesség kelt el, és ezen belül néggyel csökkent a különféle csokoládék értékesített mennyisége. A tavaly szeptemberben bevezetett chips adó ugyanis áfaalapképző, ráadásul az így kijött összegre a kereskedelem is ráteszi az árrést, így a magasabb minőségű és árú termékek forgalma a piaci átlagnál nagyobb mértékben esett.
Katona Balázs szerint a NETA literenként 250 forintos mértéke iszonyatos terhet rótt az energiaital forgalmazókra, amit azok nem tudtak a fogyasztói árakba beépíteni, hiszen az – beleértve az áfát és a kereskedelmi árrést is – dobozonként több mint száz forintos áremelést jelentett volna. Az adóteher beépítése az árba tehát teljességgel ellehetetlenítette volna az egyes termékeket a piaci versenyben.
"Ezért az összes energiaital gyártó igyekezett úgy módosítani a termékek összetételén, hogy ne kelljen az adót megfizetnie. A 2012-es költségvetés eredetileg 20 milliárd forint bevétellel számolt a népegészségügyi termékadóból, a NAV becslése szerint azonban ez az összeg nagyjából csak 18,2 milliárd körül lesz" – mondta a Bomba! Energy Drink Kft. kereskedelmi vezetője.
A közelmúltban elfogadott, januártól életbe lépő módosítások révén a NETA mértéke az édességeknél nem csökkent, de az energiaitalosok jelentős könnyítést kaptak. Az új szabályoknak megfelelően a literenkénti 15 milligramm koffeintartalom felett 40 forint adót kell fizetni, ami jóval kedvezőbb az eddigi literenkénti 250 forintos adótehernél.
"Számítások szerint azonban ez is minimum 18-20 forintos emelkedést jelent a fogyasztói ár tekintetében. A kérdés tehát az, hogy a jelenlegi helyzetben a fogyasztóink elbírják-e ezt a terhet, megengedheti-e magának bármelyik gyártó az ilyen mértékű emelést. Felméréseink szerint a fogyasztók maximum 5-10 forintos emelkedést tolerálnak, így tehát a 18-20 forintos áremelés jelentős piacvesztéssel járhat az egyes márkák számára" – jelentette ki Katona Balázs.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.