BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hibridek fenyegetik a táblagépet

Bár a piackutatók többsége továbbra is rohamos növekedést vár a táblagéppiacon, a szegmens számára komoly kihívást jelenthetnek a jövőben hibrid gépek.

Három hónapon belül másodszor emelte a globális tábalgéppiacra adott prognózisát az IDC. A piackutató legfrissebb előrejelzése szerint az idén 122,3 millió ilyen készülék találhat gazdára világszerte, mintegy 80 százalékkal több, mint tavaly, miközben előzőleg „mindössze” 70, szeptember elején pedig „csak” 55 százalékos gyarapodást vártak.

Ráadásul a társaság hosszabb távú jóslatain is javított: most jövőre bő 172, 2016-ra pedig majd 263 millió darabos értékesítést várnak, miközben három hónapja ezek a számok sorrendben 143 és 222 millió volt.
A társaság indoklása szerint az idei előrejelzésen azért javítottak, mert várakozásaik szerint az igen erős első kilenc hónap után a karácsonyi szezonnak hála az utolsó negyedévben is élénk lehet a kereslet a táblagépek iránt, hosszabb távon pedig a Windows 8-alapú készülékek gyors elterjedése adhat lökést a szektornak.

A Microsoft operációs rendszerével ellátott tabletek értékesítése 2016-ig majd négyszer gyorsabb ütemben bővülhet, mint a jelenleg jóval erősebb konkurenseké.

Bár a szakértők és piackutatók többsége az IDC-hez hasonlóan igen optimista a táblagéppiac kilátásaival kapcsolatban, egyre többen vélekednek úgy, hogy a szegmens dinamikus bővülésének gátjai is lehetnek. A tabletek szempontjából a legnagyobb kihívást egyértelműen az úgynevezett hibrid készülékek, azaz a notebookból táblagéppé alakítható eszközök jelentik.

A tabletpiacot eddig elsősorban a végső felhasználók megugró kereslete hajtotta, amit jól jelez például, hogy az Egyesült Államokban a felnőttek karácsonyi kívánságlistájának az első helyén ez a termék szerepel, megelőzve a békét és a boldogságot is. A további növekedést ugyanakkor főként a vállalati szektortól várnák a gyártók, a cégeknek azonban minden bizonnyal vonzóbbak lesznek az olyan eszközök, amelyek személyi számítógépként is használhatók, s amelyek így alkalmasabbak a munkavégzésre.

Éppen ezért nem meglepő, hogy a gyártók sorra dobják piacra az olyan termékeket, amelyek konvertibilisek, azaz valamilyen módon átalakíthatók táblagéppől laptoppá, vagy fordítva. A megoldások jelenleg a tablethez csatolható billentyűzettől, a dokkolós megoldásokon át a kifordítható, vagy 360 fokban hátra hajtható monitorú notebookokig terjednek, szakértők véleménye szerint azonban nagyobb népszerűségnek inkább ez utóbbi, kreatív megoldások örvendhetnek majd.

Ezen termékek jelentős részét viszont várhatóan nem a táblagépek, hanem a személyi számítógépek közé sorolják majd a piackutatók, s bár ez jórészt csak technikai kérdés, statisztikai szempontból ugyanakkor azt jelenti, hogy a hibrid eszközök nagy része a PC-eladási számokban jelenik meg. Márpedig az átalakítható készülékek a céges kereslet nagy részét leköthetik, fékezve ezzel a táblagéppiac bővülését.

A tendencia piaci szereplők beszámolói alapján itthon is érzékelhető. Lukács Anita, a Lenovo hazai érdekeltségének vezetője például a Világgazdaságnak korábban elmondta: az elmúlt hónapokban egyértelműen azt tapasztalták, hogy a vállalati szektor érdeklődése is megnőtt a tabletek iránt, ugyanakkor az is látszik, a céges felhasználók számára kifejezetten fontos, hogy számítógépként is használhassák ezeket a készülékeket.

Éppen ezért a Lenovo nem csak táblagépekkel bővítette hazai portfólióját a közelmúltban, de átalakítható készülékeket is piacra dobtak – jelezte e cégvezető.

Hasonló tapasztalatokról és tervekről számoltak be lapunknak korábban a Dellnél is. Borsi Zoltán, a társaság magyar érdekeltségének otthoni és kisvállalkozói piacért felelős menedzsere elmondta: a tabletek egyelőre itthon is elsősorban a lakossági szegmensben terjedtek el, a közelmúltban azonban már a vállalatok egy része is elkezdett érdeklődni az ilyen készülékek iránt, a céges vevők körében azonban valószínűleg a hibrid megoldások lehetnek sikeresek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.