Az úgy nevezett Scoreboard felmérés során 51 európai fogyasztói piacon gyűjti be az Európai Bizottság a fogyasztók véleményét a szolgáltatások megbízhatóságáról, az árak összehasonlíthatóságáról és a panaszkezelésről. A 2012-es felmérés során – most először – a 2010-es bizottsági ajánlásnak megfelelően már a harmonizált gyűjtési módszerrel begyűjtött panaszokat összesítették a szakértők, akik a fentiek mellett a szolgáltatóváltás lehetőségeit és az országok közötti árkülönbségeket is értékelték.
A 2012-es év egyik fő tanulsága, hogy ismét a bankszektor teljesített a legrosszabbul: a fogyasztók számára még mindig nehézséget jelent a szolgáltatások árainak összevetése és a bankváltás. Az Európai Bizottság jelenleg egy olyan jogszabálytervezeten dolgozik, amely minden uniós polgár számára garantálná a hozzáférést egy belépő szintű bankszámlához, emellett biztosítaná a banki költségek átláthatóságát és megkönnyítené a bankváltást.
Bár a telekommunikációs ágazatban a panaszok száma jelentősen csökkent az előző évhez képest, a szektor ismét megszerezte az első helyet a panaszok mennyisége terén. az Európai Bizottság hozzáfűzi ugyanakkor, hogy a televízió és internet előfizetések száma viszont erősen emelkedett, elsősorban a telefon, internet és televízió szolgáltatásokat egy csomagba foglaló kedvező ajánlatok hatására.
Az energiaszektorban a fő gondot a választás szabadságának hiánya és a szolgáltatóváltás nehézsége okozza, ami azt mutatja, hogy a fogyasztók nem igen tudnak élni a piaci liberalizációból adódó lehetőségeikkel.
Az értékelésben a legnagyobb visszaesést a tömegközlekedés és a posta könyvelhette el, ennek fő oka az adósságválság leküzdésére meghozott kormányzati megszorító intézkedésekben keresendő.
A kereskedelemben a legrosszabb besorolását immár harmadik éve a használt autók piaca szerezte meg, itt a legmagasabb a panaszok száma és a legalacsonyabb a bizalom szintje, valamint az árak összehasonlíthatósága.
Az autókereskedők szigorítanának
Az Európai Autókereskedők és –Szervizek Tanácsa (CECRA) az eredmények kapcsán hangsúlyozza, hogy tovább kell erősíteni az együttműködést az EU illetékes szervei és a szektor között. A szervezet szerint nemzetközi szinten össze kell kapcsolni az adatbázisokat a visszaélések kiszűrésére és a jelenlegi brüsszeli tervnél szigorúbban kell eljárni a kilométeróra-manipulációkkal szemben.
A CECRA szerint az EU nem számol azzal a ténnyel, hogy a kilométerórákat jellemzően az első ellenőrzések előtt manipulálják, akkor, amikor az autó még viszonylag új. A visszaélések évente 5-10 milliárd eurós kárt okoznak, holott egyes tagállamok gyakorlatai már hatékonynak bizonyultak. Ilyen például az a belga rendszer, amelyben a futott kilométereket minden szervizelés vagy vizsgálat során rögzítik. A CECRA megjegyzi, hogy az eljárás uniós bevezetése nem okozna gondot, hiszen a szükséges adatok rendelkezésre állnak a kereskedőknél, szervizeknél, elég lenne azokat egy közös európai adatbázisba foglalni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.