BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A hibrid légitársaságoké a jövő?

Egyre jobban elmosódik a határ a fapados és a hagyományos légitársaságok szolgáltatásai között. A régi nagy cégek többfajta tarifát is kínálhatnak már, eltérő szolgáltatáscsomagokkal, de a fapados társaságok is biztosítanak többletszolgáltatásokat, persze extra áron. Sőt, több helyen már a fapadosok sem a nagyobb nemzetközi reptértől távol szállnak le, hanem ugyanott, mint a hagyományos légitársaságok.

Egyre inkább megfigyelhető tendencia, hogy elmosódik a határ a fapados és a hagyományos légitársaságok szolgáltatásai között. A Lufthansa például egy teljesen új modell alapján szervezi újjá egykori fapadosát, az eddig low cost modellen működő Germanwingset. „Az új Germanwings ötvözi a prémium és a diszkont kategóriában szerzett sokéves tapasztalatunkat az alacsony költségekkel, így a nagy csomópontokon kívül is ismét nyereségesen tudunk majd működni, ugyanakkor az utasainknak továbbra is minőségi szolgáltatást nyújtunk” – mondta Christoph Franz, a Deutsche Lufthansa AG igazgatóságának elnöke. Új, úgynevezett a la carte-jellegű termékstruktúrát vezetnek be július elsejétől: háromféle tarifát kínálnak majd, három eltérő szolgáltatáscsomaggal.

A legjobb minőségű terméket elsősorban az üzleti utasoknak kínálják majd, a középső tarifa bizonyos kiegészítő szolgáltatásokat tartalmaz majd, amelyek mellé az utas igény szerint továbbiakat választhat. A harmadik, a legolcsóbb tarifa semmilyen többletszolgáltatást nem tartalmaz. Az első három sorba változatlanul a legdrágább jegyet vásárlók foglalhatnak majd helyet.

Sajátos üzleti modellel veszi fel a versenyt az Air France is a diszkont légitársaságokkal. A Die Welt szerint a cég a korábbinál olcsóbb jegyár-kategóriát vezet be meglévő járatain bizonyos poggyász nélkül utazók számára. Az olcsó jegyeket azonban nem lehet átfoglalni, és nem járnak utánuk törzsutas pontok sem, illetve poggyászt feladni csak pótdíjjal lehet. Szintén a diszkont légitársaságok által támasztott verseny késztette az Air France-t arra a döntésre, hogy diszkont légitársasággá alakítsa át Transavia charter leányvállalatát, valamint január végétől egy társaságba vonja össze Britair, Régional és Airlinair regionális leányvállalatait.

A folyamat azonban fordítva is igaz, a fapados légitársaságok is próbálnak nyitni az igényesebb utasok felé. Már minden easyJet-járaton bevezették például az ülőhelyfoglalást. Aki családtagjai mellett szeretne utazni, nem akar a gép hátsó felében ülni, vagy éppen hosszabb lába miatt van szüksége extra helyre a repülőgépen, saját maga jelölheti ki ülőhelyét az easyJet összes járatán, persze díj fejében. „Biztosak vagyunk abban, hogy ez a lépés nemcsak a meglévő utasainknak szerez örömet, hanem új utasokat is ösztönözhet arra, hogy velünk repüljenek” – mondta a bevezetés kapcsán Paul Simmons, az easyJet UK igazgatója. Alapvető különbség a fapados és hagyományos repülőjáratok között, hogy előbbiek a nagyobb nemzetközi repterek helyett a kisebb forgalmú, regionális, olcsóbb repterekről indulnak és érkeznek.

Ez alapvetően még igaz, de már vannak kivételek, például a Wizz Air már Milánó fő repülőterére, a Malpensára repül Bergamo helyett, valamint a lengyel fővárostól távolabb eső Modlin reptér helyett december 21-től Varsó elsőszámú légikikötőjében, Chopin-on szállnak le a Wizz Air gépei. Budapest persze külön történet, hiszen a Liszt Ferenc repülőtér az egyes terminál bezárása óta a fapados és a hagyományos légitársaságok gépeit is a 2-es terminálon fogadja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.