A repülőtér 8 504 020 utast fogadott vagy indított tavaly, miközben a gépmozgások száma több mint 20 százalékkal, a tíz évvel ezelőtti szintre, 87 560-ra csökkent - közölte a BA csütörtökön.
A közlemény megfogalmazás szerint jól teljesített a repülőtér, figyelembe véve, hogy a Malév csődjével elvesztette bázis légitársaságát, és az elhúzódó világgazdasági válság is éreztette hatását a légi forgalomban.
Emlékeztetnek rá, hogy már a Malév 2012. február 3-i csődjének napján erőfeszítéseket tett a BA annak érdekében, hogy a nemzeti légitársaság helyére újabb légi fuvarozók lépjenek. A légitársaságok gyorsan reagáltak, a Lufthansa például már 72 órán belül elindította a hamburgi és a berlini járatot, az Air Berlin szintén három nap alatt megérkezett első járatával a német fővárosból. A Wizz Air és a Ryanair még a Malév-csőd napján összesen több mint negyven új járat elindítását jelentette be.
2012-ben új légitársaságok is megjelentek Budapesten, így a görög Aegean Airlines, a francia Brit Air, a holland Transavia, a finn Blue 1, az orosz Ural Airlines, a német OLT Express, és egyszerre 28 járattal tért vissza Budapestre a Ryanair.
Voltak légitársaságok, amelyek a járatok számának növelésével vagy a meglévő gépek nagyobbra cserélésével reagáltak a helyzetre. Emiatt lényegesen javult a repülőgépek kihasználtsága Budapesten, viszont mintegy 23 000-el csökkent le- és felszállások száma.
Gyökeresen átalakult a légitársaságok aránya is Budapesten. A diszkont fuvarozók részaránya a 2011-es 26 százalékról tavaly 52 százalékra emelkedett, ennek megfelelően átalakultak az utazási szokások, sőt a magyarországi idegenforgalom jellege is megváltozott.
A repülés, mint lehetséges közlekedési eszköz elérhetővé vált új társadalmi rétegek számára, így a fiatalok, az egyetemisták és a külföldön munkát keresők számára is. A budapesti szállodák visszajelzései alapján például az 5 csillagos szállodák az üzlet pangásáról panaszkodtak, míg a panziók, a diákszállók és a 3 csillagos hotelek soha nem látott forgalmat bonyolítottak tavaly.
Bár a Budapest Airport egy sor drasztikus költségcsökkentő intézkedést kényszerült bevezetni - ilyen volt az 1. Terminál 2012. május végi kényszerű bezárása -, az utaskiszolgálás minősége azonban ennek ellenére emelkedett. A repülőterek nemzetközi szövetsége által megrendelt, titkos, az utasok kikérdezésén alapuló felmérés szerint 2012-ben a Budapest Airport megítélése tovább javult az utazók körében.
A Budapest Airport 2012-ben a Malév-csőd miatt kénytelen volt leállítani mintegy 30 millió euró (8,7 milliárd forint) tervezett beruházást, a repülőtéri cég ezzel együtt is túltejesítette a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztési kötelezettségeit. Ezt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. hivatalos levélben is elismerte 2012 decemberének végén, hangsúlyozva, hogy a Budapest Airport a vállalt kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett.
"A Budapest Airport ennél is többet tehetne a magyar idegenforgalom és különösen Budapest érdekében." - hangsúlyozta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója a közleményben. Kifejtette: "hosszú évek óta nem tudunk dűlőre jutni egy repülőtéri szálloda építésének bürokratikus akadályainak ügyében, holott ez a költségvetésnek egyetlen forintjába sem kerülne, viszont jól szolgálná a turizmus érdekeit. Bízom benne, hogy az MNV Zrt. új vezetőjével rövidesen át tudjuk vágni ezt a gordiuszi csomót.
A Budapest Airport az elmúlt évben számos újítást vezetett be, amelyeknek köszönhetően a 2011-es 79 százalékról 82 százalékra emelkedett tavaly a járatok pontossága.
"Tovább folytatjuk az erőfeszítéseket, hogy a légiközlekedés minden szektorából újabb légitársaságokat hozzunk Budapestre, akár a hosszútávú járatokról, akár az európai hagyományos vagy diszkont légitársaságokról, vagy a charterekről van szó." - nyilatkozta Kam Jandu. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója hozzátette: " idén májusban Budapesten házigazdaként rendezzük meg a Routes Europe konferenciát a légitársaságok döntéshozói számára. Ezt a fórumot is arra szeretnénk felhasználni a magyar turizmus szakma képviselőivel együtt, hogy meggyőzzük a légitársaságok vezetőit: a régiós versenytársakkal szemben igenis érdemes Budapestre hozni az új repülőjáratokat."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.