Érdemes lesz mindenkinek megnéznie a január végi rezsiszámláit: az átlagosan 10 százalékosként bejelentett áram-, gáz és távhő számlacsökkentésből az áram és a gáz esetében például szakértők szerint inkább csak 8-9 százalék várható – megint mások szerint meglesz a 10 százalék –, és szolgáltatónként is lehetnek kisebb-nagyobb eltérések.
Aki nem akarja kivárni a hó végi számláit, tájékozódhat az egyetemes szolgáltatók honlapjain is, és összevetheti a saját háztartása által január 1-től fizetendő tarifákat a korábbiakkal. Példaként az Elmű új tarifáit közöljük.
A kormány intézkedése kétségtelenül csökkenti a lakosság közvetlen terheit, még azokét is, akik egyébként könnyedén kifizetik a számláikat. Több szakértő az intézkedés nemzetgazdasági szinten káros voltára hívja fel a figyelmet. Az egyetemes szolgáltatásban alkalmazott tarifákban ugyanis már eddig is kizárólag olyan költségelemeket lehetett a felhasználókkal megfizettetni, amelyek indokolt voltát a Magyar Energia Hivatal (MEH) korábban elismerte. Ha a felhasználó nem téríti meg a szolgáltató ezen kiadásait, csökkenhet a szolgáltatás minősége, az ellátás biztonsága. Az árak 2010-es befagyasztásával, majd a hatósági tarifák bevezetésével romlott a helyzet, mert a szolgáltatók kevesebb indokolt költségét ismerték el az árakban, és beszűkült az a lehetőségük is, hogy kitermeljék a jogszabályban számukra rögzített nyereséget.
A mostani árcsökkentés azért keltett újabb aggályokat, mert további területen is feszíti a húrt: a szolgáltatóknak a lakosság által ki nem fizetett költségeit a vállalkozói szférától fogja beszedni. Az energiainfo.hu számításai szerint ez úgy jön össze, hogy egyrészt a középfeszültségen villamos energiát vételező társaságok, tehát a kkv-k rendszerhasználati díja januártól 19 százalékkal fog emelkedni, a végszámlájuk pedig – amely e díj mellett más összetevőket is tartalmaz – 11 százalékkal. Még rosszabb a helyzet a nagyfeszültségen vételező iparvállalatok esetében, ilyen például az Audi, vagy a Mercedes: hálózati díjaik január 1-től 30 százalékkal ugrottak meg, végfelhasználó díjaik pedig összességében 15-16 százalékkal. Másrészt módosult a kapcsoltan hőt és áramot termelőkre vonatkozó szabályok is a szabályozás változása – tehát nem az áramszolgáltatók és kereskedők döntése – következtében.
A magyarországi iparvállalatok áramszámláinak növekedése, azaz költségeinek a növekedése közvetlenül fogja rontani a versenyképességüket. Így a kormány hiába adott valamit az egyik kezével, azt előbb-utóbb vissza is veszi a lakosságtól, hiszen a hazai lakosságot foglalkoztató cégek működési feltételeit rontotta. Annak is a lakosság látja a kárát, ha e cégek az áramszámla növekedésüket érvényesíteni tudják majd a termékeik és szolgáltatásaik árában, hiszen végső soron minden termék és szolgáltatás árát a lakosság fizeti meg.
„Az ipari fogyasztók versenyképességét ronthatja a megújuló energiaforrások fejlesztését támogató kötelező átvételi rendszer (KÁT) szabályainak módosítása is, ami mintegy 14 milliárd forintot csoportosít át a háztartási fogyasztók költségeiből az áramkereskedőkhöz, illetve a szabadpiacon vásárló ipari fogyasztókhoz, szintén azért, hogy kijöjjön a lakosságnak ígért, 10 százalékos rezsicsökkentés” – mondja Drucker György, a szakportál vezető elemzője. A megújuló források hasznosításának ösztönzésére szolgáló kötelező átvétel rendszerében ugyanis eddig minden energiafogyasztó részt vett, tehát az egyetemes szolgáltatásban, hatósági áron ellátott háztartások, közintézmények is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.