Az V. kerületi Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás (FKPT) 2012-ben 5500 közterületi parkolóhelyet tartott nyilván a működési területén, melyekből közel 2 milliárd forint nettó parkolási bevétel származott - írja a BDO Magyarország elemzése.
A 2008-as évhez képest a tavaly elkönyvelt parkolási árbevétel 23,5 százalékkal magasabb volt, ráadásul kevesebb parkolóhelyre, a tulajdonosok felé utalt jövedelem közel 35 százalékkal növekedett. Bár az önkormányzati törvény alapján Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás 2012. december 31-ével jogutód nélkül megszűnt, a parkolóhelyek az önkormányzatok üzemeltetésében továbbra is ellátják feladatukat.
A sikeres teljesítéshez hozzájárult, hogy a környező országok fővárosaihoz hasonlítva Budapest a parkolási díjak tekintetében dobogós helyet foglal el.
Ezen számok tükrében a belvárosi parkolás nem tűnik rossz üzletnek, különösen, ha ingatlanpiaci befektetésként szemléljük. Ingatlanpiaci szegmensként tekintve a belvárosi közterületi parkolóhelyek stabil biztos jövedelmet termelnek mérsékelt kockázatok mellett, folyamatos értéktartást vagy növekedést biztosítva.
A belvárosi állomány befektetői szempontok szerint becsült értéke elérheti akár 15-20 milliárd forintos értéket is, négyzetméterre vetített értékben megközelítve vagy elérve ezzel egyes alsókategóriás lakások értékét. Túllépve a 5500 férőhelyes szűkebb belvároson, a Hungária körúton belül összesen még legalább 50-60 ezer parkolóhelyet számlálhatunk meg. Ha e budapesti parkolóhelyek értékét számszerűsíteni lehetne, egy nagyon figyelemreméltó összeget kapnánk.
„Kérdés, hogy a jelenleg 2016-ra tervezett behajtási övezet kialakítása vajon mennyivel csökkenti a parkolási bevételeket és ezen keresztül az önkormányzatok vagyonát? Egyáltalán: vajon a behajtási övezet költségeinek tervezése során figyelembe vették-e a parkolási bevételek csökkenéséből adódó veszteséget?” – teszi hozzá Rábai György, a BDO ingatlan-tanácsadási üzletágának vezető partnere.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.