Miután egyre több és egyre régebben készült használt autó kerül az országba, az elöregedő járműállomány miatt környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági szempontból is hátrányosabb helyzetbe kerülünk. Ráadásul az MGE szerint a használtautó import közel harmadát teszik ki a nagyfogyasztású prémium autók, így a fentiek alapján az egyesület úgy véli, állami intézkedésekkel kell gátat szabni a káros folyamatnak.
Az új közúti járműpiac olyan kis volumenű lett mára, hogy néhány tucat darabos eltérés a bázishoz képest, százalékosan már kétszámjegyű változást mutat. Abból tehát nem lehet komoly következtetetéseket levonni, hogy januárban hány százalékkal nőtt vagy csökkent egy-egy kategória forgalma a tavalyi januárhoz képest – mondta el a Világgazdaságnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) ügyvezető elnöke, hozzá téve: azt például ma még senki sem tudja megmondani, mi okozta a nagyhaszonjárművek 87 százalékos előrelépését, arra pedig végképp nincs válasz, meddig tart ez a forgalombővülés.
Arra azonban van magyarázat, hogy miért esett negyedével a személyautó forgalomba helyezések száma. A regisztrációs adó tavaly január elsejétől érvényes csökkentésére várva sok megrendelő átcsúsztatta 2011 vége felé beérkezett kocsijának forgalomba helyezését a múlt év elejére. Így az idei januári adatok inkább tükrözik a piac valódi állapotát, mint az egy évvel korábbi bázis.
Skoda 519 –2,08
VW 422 9,33
Opel 398 –29,93
Ford 260 –63,84
Suzuki 240 110,53
Renault 192 –53,85
Peugeot 160 34,45
Toyota 155 10,71
Dacia 140 –20,90
KIA 137 –25,95
* Százalék 2011 januárjához képest
Forrás: DataHouse
A valóságos piaci folyamatokat ennek megfelelően legkorábban az első fél évi forgalomba helyezési darabszámok ismeretében lehet reálisan értékelni. Az értékesítésben 70-80 százalékos arányt képviselő céges vásárlások jelentős bővülése már nem várható, úgyhogy idén csupán a magánvásárlók lassú visszatérése mozdíthat a piacon. Ehhez azonban a gépjárműfinanszírozás élénkülése is szükséges lenne.
A kishaszonjármű eladások magabiztos bővülése a tavalyi második fél évben megtorpant, és az azóta is tapasztalható visszaesés alapján az MGE az év hátralevő részében sem várja a forgalom növekedését.
Jóllehet a téli hónapok sosem voltak a motorkerékpár kereskedők kedvencei, a piacot most sújtja leginkább az értékesítés negyedik éve tartó lejtmenete. Mindez annak ellenére történik, hogy a 125 köbcentiméteres hengerűrtartalmú motorok tavaly tavasz tavasza óta „B” kategóriás jogosítvánnyal is vezethetők. Ám a várt és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem indította el.
Skoda 519 –2,08
VW 422 9,33
Opel 398 –29,93
Ford 260 –63,84
Suzuki 240 110,53
Renault 192 –53,85
Peugeot 160 34,45
Toyota 155 10,71
Dacia 140 –20,90
KIA 137 –25,95
* Százalék 2011 januárjához képest
Forrás: DataHouse -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.