BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Napi 11 millióért utazik az állam

Kevesebb beszállító, új szereplők és más rendszer várható a kormányzat nemzetközi utaztatásában. Idéntől évi 4,2 milliárd áll rendelkezésre az állami szervek külföldi útjaira, 30 százalékkal több, mint korábban

Minden jel szerint új szereplővel bővül a kormányzat utaztatási partneri köre: a friss közbeszerzési pályázatra a korábbi fő beszállító, az OTP Travel mellé bejelentkezett az IBUSZ, Magyarország legrégebbi utazási irodája is. Mindketten nyerhetnek, ugyanis a kormányzat most három irodát keres a hivatalos utak lebonyolítására, repülőjegy-vásárlásra, szobafoglalásra, autóbérlésre és hasonlókra külföldön. A korábbi tervek szerint tegnap, február 12-én kellett volna megkötni a szerződést az új utaztatókkal, de a döntés némileg késik: csak hétfőre várható.
December 5-én tette közzé ajánlatkérését a Nemzeti Fejlesztési

Minisztérium Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatósága, amelyben – a korábbi évekhez hasonlóan – utazási irodákat keres nemzetközi utazásszervező tevékenységre. A megszokott rutin azonban elmaradt: a kiírás számos ponton változtat az eddigi gyakorlaton, és a jelek szerint a kormányzati szervek utaztatására is több pénzt szánnak a korábbiaknál.

A 2006 óta működő utaztatási közbeszerzési rendszer egy internetes felületet biztosított az állami szervek számára, amelyen ajánlatot kérhettek előzetesen pályáztatott utazási irodáktól utazási szolgáltatásokra. Jelenleg négy utazási iroda tehet ilyen ajánlatot: az OTP Travel, a WECO Travel (a Chemol Travel utódja), a Malév Air Tours és a Bonfini Binair. Az internetes ajánlatok névtelenül jelennek meg, az állami szereplő pedig a legolcsóbbat köteles kiválasztani. A jól működő rendszerrel piaci becslések szerint akár fél milliárdot is spórolhatott évente az állam.

A mostani ajánlatkérés két évre szól, a teljes utazási keretet pedig 8,4 milliárd forintban állapítják meg. Korábban 2,5 milliárd forintot különítettek el állami utazásra, majd ezt az összeget a 2011. december 6-tól 2013. február 15-ig tartó időszakra 3,5 milliárdra emelték. Azaz a mostani kiírás évente 30 százalékkal, napi 8 millióról 11,5 millió forintra emeli a keretösszeget.

Az utazási irodák kiválasztásának módja is megváltozott. A korábbi években az elbírálás során a foglalási díj vállalt mértéke 40, míg a kedvezmények mértéke 60 százalékos súllyal esett a latba, amikor a pályázókat összehasonlították. Meglepetés volt, hogy 2011-ben a szakmában kevéssé ismert Bonfini is bekerült a poolba. A decemberi kiírásban azonban éppen az ilyen kisebb irodáknak nem kedvez: most a pontozás során 50 százalékos súllyal veszik figyelembe a foglalási díj mértékét, 50 százalékban pedig arra lehet pontokat kapni, hogy az utazásszervezőnek hány irodája működik Magyarországon Innentől annak van esélye, aki a legtöbb irodát fel tudja mutatni saját hálózatában.

A legrégebbi magyar utazási iroda, az IBUSZ vezérigazgatója, Komora Zoltán lapunk kérdésére közölte, hogy indultak a tenderen. Az IBUSZ eddig nem volt része a játéknak: 2011. január 21-én benyújtotta ugyan ajánlatát, azonban 2011. január 25-én írásban visszavonta azt. Most jó eséllyel támadja az OTP Travelt, amely eddig a fő kormánybeszállítónak számított az utaztatás területén, és amely lapunk kérdésére szintén megerősítette, hogy ismét indult a tenderen. A kiíró három győztest fog kiválasztani, velük két évre, azaz 2015 elejéig köt keretszerződést.

Kérdéses még, hogy az anoním internetes rendszer fennmarad-e. Sok piaci szereplő szerint a kiírás alapján az is elképzelhető, hogy visszatér a hagyományos, „e-mailes, telefonos” egyeztetés.

Több névtelenül nyilatkozó szakmabeli úgy vélte, furcsa, hogy az irodák számát az internetes foglalások korában ilyen nagy súllyal veszik figyelembe. A közbeszerzést kiíró Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság főigazgatója, Gyöngyösi Zoltán Tibor lapunknak nyilatkozva azt mondta, a szakmai stáb döntése volt ez szakmai indokok alapján. A főigazgató beszámolt arról, hogy jelenleg zajlik a pályázat elbírálása. Úgy tudjuk, döntés február 18-ra várható, majd egy 11 napos moratórium után megköthető a keretszerződés a három győztessel. A jelenlegi keretszerződések február 15-én járnak le.

A legnagyobb szervezők

Az IBUSZ cégcsoport idegenforgalmi és pénzügyi vállalkozásokból áll, amelynek a legnagyobb tagja a közel 500 főt foglalkoztató IBUSZ Utazási Irodák Kft. A cég többségi tulajdonosa az IBUSZ Turisztikai Holding Kft., de az INNOVA-Invest Rt. is 20 százalék körüli részesedéssel hányaddal rendelkezik benne. Utóbbi társaság alapítója és többségi tulajdonosa pedig az IBUSZ Rt. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium cégadatbázisa szerint a két cég között tehát jelenleg kereszttulajdonlás van. A tulajdonosi szerkezet szinte kibogozhatatlan, egymásban tulajdonos, sokszor azonos címre bejegyzett társaságokból áll, magánszemélyeket vagy külföldi tulajdonosokat a cégadatbázisban nem találni.

1990-ben az IBUSZ volt az első részvény a Budapesti Értéktőzsdén. Korábbi lapértesülések szerint a részvényesek között rövid időre feltűnt egy Postabank-érdekeltség, az Idegenforgalom 2000 Kft. is, amelyet 1997-ben egy Dunaholding-leánycég, a Tranzinvest váltott fel. Az IBUSZ Rt. 2001 őszén döntött úgy, hogy a cég részvényeit kivezetik mind a budapesti, mind pedig a bécsi tőzsdéről. Az IBUSZ jelenleg a legnagyobb belföldi utazásszervező, vagyoni biztosítéka 15 millió forint.

1990-ben az IBUSZ volt az első részvény a Budapesti Értéktőzsdén. Korábbi lapértesülések szerint a részvényesek között rövid időre feltűnt egy Postabank-érdekeltség, az Idegenforgalom 2000 Kft. is, amelyet 1997-ben egy Dunaholding-leánycég, a Tranzinvest váltott fel. Az IBUSZ Rt. 2001 őszén döntött úgy, hogy a cég részvényeit kivezetik mind a budapesti, mind pedig a bécsi tőzsdéről. Az IBUSZ jelenleg a legnagyobb belföldi utazásszervező, vagyoni biztosítéka 15 millió forint. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.