Ezúttal elmaradt a csúcsdöntés az idei Super Bowl ugyanis „csak” minden idők harmadik legnézettebb műsora volt az Egyesült Államokban, a tavalyi és a tavalyelőtti finálé után. Az észak-amerikai profi amerikaifutball-bajnokság (NFL) vasárnapi döntőjét a Nielsen előzetes adatai szerint átlagosan 108,4 millióan követték, ami szűk 3 százalékos csökkenést jelent a 2012-es, mindenkori csúcsnak számító 111,3 millióhoz képest. A mostani visszaeséssel egy hét éves növekedési sorozat szakadt meg, hiszen utoljára 2005-ben kísérték figyelemmel kevesebben televíziók előtt a világ legnézettebb egynapos sporteseményét, mint a megelőző esztendőben, igaz akkor a jelenlegitől még bő 20 millióval maradt el az érdeklődők száma.
Érdemes ugyanakkor azt is megemlíteni, hogy a Super Bowlt az idén műsorra tűző CBS (a három nagy amerikai csatorna: a Fox, az NBC és a CBS éves váltásban közvetíti a nagydöntőt) egy másik adatot is közölt. A tévé-társaság szerint a mérkőzést 164,1 millióan nézték legalább hat percig, ez pedig amellett, hogy a teljes amerikai népesség 52 százaléka, magasabb az egy évvel korábbi mutatónál, 2012 februárjában ugyanis ez a szám „mindössze” 159,2 millió volt.
A CBS kommunikációjában nem véletlenül az egy évvel korábbinál magasabb adat került előtérbe, a nézettség növekedésének fenntartása ugyanis rendkívül fontos az amerikai csatornáknak, hiszen február első vasárnapja (amikor jellemzően a Super Bowlt rendezik) az év legnagyobb bevételt hozó napjának számít. A kiemelkedő érdeklődés miatt a cégek hatalmas összegeket hajlandóak kifizetni a döntő közben lejátszott hirdetésekért, amiket nem mellesleg egyes vélemények szerint magánál a mérkőzésnél is többen néznek, s amelyeket jellemzően még az összecsapás alatt megversenyeztetnek.
A spotárak az elmúlt időszakban dinamikusan emelkedtek: miközben tíz évvel ezelőtt átlagosan 2,2 millió dollárt fizettek a hirdetők egy fél perces kisfilmért, most már 3,7-3,8 millió dollárnál járhatunk, a közvetítő tévétársaságok azonban joggal tarthatnak attól, hogy ha nem sikerül fenntartani a nézettség növekedését, az árak emelkedése is lassul, vagy megáll.
Sport1: 200 ezer néző
A Sport1 idei Super Bowl közvetítése a cég várakozásainak megfelelően ismét nagy sikert hozott a Chello Central Europe-nak – jelezték lapunknak a társaságnál. Már a felvezető műsorra és az első félidőre is közel 200 ezren voltak kíváncsiak, a fogyasztói szempontból legfontosabb 18-49 éves férfiak körében pedig a Sport1 több mint 20 százalékos közönségarányt ért el. Egy esztendővel korábban az NFL-döntőbe 188 ezren néztek bele, ami akkor majd 40 százalékos növekedést jelentett.
Mindenesetre az idén ennek egyelőre nyoma sem volt, hiszen CBS minden bizonnyal rekordbevételt könyvelhetett el. Bár hivatalos adatot a társaság egyelőre nem közölt, a 3,8 millió dollár körüli ár, az eladott 77 spot, illetve az egyéb hirdetési bevételek alapján valószínűsíthető, hogy sikerült megdönteni az NBC tavalyi 259 millió dolláros (56,2 milliárd forintos) rekordját.
A legaktívabb hirdetők egyébként – a korábbiakhoz hasonlóan – ezúttal is az autógyártók voltak: a szektor cégei összesen 19 spotot vásároltak, azaz nagyjából 75 millió dollárt költöttek el reklámokra a Super Bowl alatt. Az ágazat vállalatai közül a Hyundai fizetett a legtöbbet, amely három reklámért összesen 4 spotot vett, de ugyanennyi helyet kötött le magának a döntő alatt Jeep márkáját népszerűsítő Chrysler is. Szintén 120 másodpercet hirdetett a Samsung, míg a hagyományosan erős Super Bowl reklámokkal előálló Coca Cola, és a Kia három blokkot vásárolt.
Más kérdés, hogy az első helyhez a 3-4 spot közel sem volt elegendő, mivel az NFL-finálé alatt hagyományosan a legtöbbet hirdető Anheuser-Busch (AB) 9 reklámhelyet vásárolt az idén. A világ legnagyobb sörgyártójának számító vállalat egyébként ezzel el is érte a célját, hiszen a reklámok versenyét ismét sikerült megnyernie. Igaz, a Bud-ot hirdető vállalat a legnívósabb, USA Today által – a mérkőzés során leadott szavazatok alapján – összeállított listán csak egy hajszállal előzte meg a Tide-t népszerűsítő Procter & Gamble-t. Érdekesség, hogy a Pepsi Doritos márkája, amely az elmúlt években az AB legnagyobb kihívója volt, és két ízben az első helyet is megszerezte a USA Today listáján, ezúttal csak a negyedik helyen végzett.
2007 93,2
2008 97,4
2009 98,7
2010 106,5
2011 111,0
2012 111,3
2013 108,4
forrás: VG-gyűjtés -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.