Az egy héttel ezelőtti Oscar-gála legemlékezetesebb pillanata Jennifer Lawrence esése volt: a fiatal színésznő, miután megtudta, hogy ő kapta az év legjobb női főszerepéért járó díjat, a színpad felé vezető lépcsőn botlott el hatalmas elefántcsontszínű estélyijében. A ruhát már az esés előtt kikiáltották a gála legszebbjének, ám a plusz figyelem nem várt ingyenreklámot biztosított tervezőjének, a Christian Diornak. Az meg tényleg csak hab volt, a tortán, hogy néhány nappal később kiderült: Lawrence a márka új arca.
Az idei gála egy másik szenzációt is tartogatott: Michelle Obama ruhatára után a vörös szőnyegen is megjelent a H&M. A nem éppen az haute couture kategóriába tartozó (ám időről időre neves divattervezőkkel dolgozó) svéd konfekciólánc környezetbarát selyemruháját Helen Hunt vette fel – attól most tekintsünk el, hogy az egyszerű kék darabot hétszázezer dollárt érő nyaklánccal igyekezett feldobni.
Az Oscar-jelölt színésznő azonban aligha hoz új trendet, hiszen Hollywood legpuccosabb gálája a divattervezők legnagyobb ünnepe is egyben. Már-már vegyes divatbemutató jelleget a kilencvenes években kezdett ölteni, azóta látni a kifutókat meghazudtolóan egyedi kreációkat a vörös szőnyegen. A The New York Times összesítése szerint a sztárok legszívesebben Versacét öltenek magukra – így tett tavaly Angelina Jolie is, akinek az egész lábát kivillantó póza hamar internetes szenzáció lett. Az elmúlt tizenöt évben a napilap 34 Versace, 21 Armani, 20 Valentino és 18 Dior nagyestélyit számolt össze a gálán.
A Diornak nem csak az Oscar hozott szerencsét. John Galliano dicstelen távozása után (a neves dizájner 2011 tavaszán, néhány nappal a párizsi divathét előtt részegen éltette Hitlert) Raf Simons belga tervező szerződtetése is jó döntésnek bizonyult a többségi tulajdonosa Moet Henessy Louit Vuitton LVMH részéről. A Christian Dior SA igencsak jó évet zárt tavaly: az év egészében 19 százalékkal, 29,3 milliárd euróra tudta növelni forgalmát.
Ehhez ugyanakkor hozzájárult, hogy a Bulgarit 2011 közepén integrálta a cég, ha enélkül hasonlítjuk össze a bevételi adatokat, akkor is 9,5 százalékos volt az emelkedés. Az LVMH-nál is hasonló volt a bővülés: 19 százalékos – változatlan struktúrával 9 százalékos – forgalomnövekedést ért el a világ legnagyobb luxuskonglomerátuma, amely összességében 28,1 milliárd eurót szerzett tavaly. Ezen belül a divat- és bőráruszektor 14 – a korábbi struktúrával 7 – százalékos forgalomnövekedést produkált, annak ellenére, hogy a Louis Vuitton táskák iránt csökkent a kereslet. Az igazi dobást a Dior ruhái jelentették: a bevételnövekedés az árfolyammozgásokat kiszűrve 23 százalékos volt 2012-ben.
Nem az LVMH az egyetlen, amelynek adatait nézve olyan érzésünk lehet, mintha nem is válságos időket élnénk. A Prada tavaly 29 százalékkal tudta növelni bevételét, ami az év végére meghaladta a 33 milliárd eurót. Ennél is meglepőbb azonban, hogy a forgalomnövekedés legnagyobb részét az európai piac adta: nehéz persze megmondani, hogy az öreg kontinensen regisztrált 33 százalékos bővülésnek mekkora hányadát adták a Kínából luxusbevásárlásra érkező turisták, ám tény, a korábban kitörési pontnak számító Kelet-Ázsiában ennél alacsonyabb, 23 százalékos volt a bővülés.
Ennél is kiábrándítóbb eredményt produkált a Japánon kívüli ázsiai piacon a PPR. A Gucci és az Yves Saint Laurent tulajdonosa alig tudta növelni forgalmát Keleten, miközben összességében 20,8 százalékkal, 9,7 milliárd euróra emelkedett a forgalma. A cég még így is enyhe mínuszban zárta 2012-t, jóllehet – érezve a köznép zuhanó vásárlóerejét – az év közben megszabadult két nem luxuskategóriájú cégétől, a Redcats katalógusáruháztól, illetve a könyvvel és hiradástechnikával foglalkozó lánctól, a Fnactól.
A korábban kitörési pontként számon tartott kínai piac gyengébb eredményét részben a gazdasági növekedés lassulásának, részben pedig annak tudják be, hogy az új pekingi vezetés jóval konzervatívabb irányvonalat képvisel, mint elődei. Mindezt cáfolni látszik a Hermes International SCA, amely tavalyi rekordbevételét jórészt annak köszönhette, hogy Kínában minden korábbinál nagyobb az igény a cég emblematikus terméke, a tízezer dolláros Birkin-táska iránt. Miközben a Hermes bevétele összességében 16 százalékkal 3,42 milliárd euróra növekedett, a társaság 25 százalékos forgalomnövekedést tudott produkálni a Japánon kívüli ázsiai piacon.
Vissza az áruházba
A sikerek ellentmondani látszanak annak, hogy a válság óta a személyes luxuscikkek 200 milliárd eurót meghaladó piaca a korábbinál gyengébb eredményeket produkál. A luxusipart – és a tőzsdéket – tavaly szeptemberben rengette meg a Burberry profitfigyelmeztetése, amelyet a legnagyobb brit luxuscég kínai bevételei visszaesésével indokolt.
Kelet-Ázsia kiaknázása helyett így más taktikákat is megpróbálnak bevetni a cégek a növekedés érdekében. Az egyik ilyen megoldás az online kereskedelem, amely jelentősen szélesítheti a vevőkört, ráadásul nem is feltétlenül jelent olcsóbb árakat. Olyannyira, hogy egyes kereskedelmi láncok Kínában csak így jelennek meg, valódi üzletekkel nem.
A másik kiút az előbbinek épp az ellenkezője: a nagyáruház. Amerikában is reneszánszát éli ez a fajta kereskedelem. A New York-i Macy''s a karácsonyi rohamra 400 millió dolláros felújítással készült, amely után olyan attrakciókkal kápráztatta el vevőit, mint a világ legnagyobb cipőosztálya, nem kevesebb, mint 300 ezer pár lábbelivel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.