Március 26-tól a BKV Zrt. és a Volán Zrt. utasai szakemberei és is utasai is kipróbálhatják, milyen gázüzemű autóbuszt üzemeltetni, illetve azzal utazni.
Erre május végéig erre egy MAN Lion’s City A37-es járművön keresztül lesz módjuk, amelyet a Főgáz CNG Kft. és a MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. bocsátott a rendelkezésükre. A buszt egy hónapig elővárosi körülmények között, a Budapest-Maglód útvonalon, egy hónapig pedig városi körülmények között vetik majd be a tömegközlekedésben. A sűrített földgáz alapú közlekedés a dízel- és benzinüzem olyan környezetkímélő és gazdaságos alternatívája, amely világszerte egyre nagyobb szerepet játszik a tömegközlekedésben. A technológia Magyarországon sem ismeretlen, de a használata alig elterjedt. A CNG hajtású buszok hagyományos társaiknál sokkal üvegházhatást fokozó gázt juttatnak működésük során a levegőbe. Koromkibocsátásuk szinte nulla.
A tesztbusz CNG-vel való feltöltéséről a Főgáz CNG gáztöltő berendezésével nyílik majd lehetőség. Bálint Norbert, a kft. ügyvezetője a Világgazdaságnak elmondta, hogy cégének jelenleg egy nyilvános CNG töltő állomása működik, mégpedig a Kőbányai úton, de ezt hamarosan egy újabb követi a budai oldalon, és továbbiakról is folynak tárgyalások. Ilyen egységeket azonban csak akkor érdemes nyitni, ha üzemeltetésük gazdaságoknak ígérkezik. Ennek érdekében a kft. járműflotta létesítésre vagy megújításra készülő üzemeltetőkkel is egyeztet arról, hogy azok esetleg már gázüzemű autókat vásároljanak. A kft. kész arra is, hogy a gázautó flották számára helyi töltő állomást létesítsen. A Főgáz Zrt-nek egyébként több mint 30 gázautója van, ebből három személyautó. Nemrég a Magyar Posta is vett gázautókat, e cég flottáján belül 5 a személyautó.
Mint Bálint Norbert emlékeztette lapunkat, Magyarországon kormányhatározat mondja ki, hogy legalább 2018-ig a mostani nulla százalékon maradjon a CNG jövedéki adója. Erre nézve uniós előírás nincs, de ahol jövedéki adót vetnek ki erre az üzemanyagra, ott annak nagysága 2030-ig nem haladhatja meg a normál üzemanyag jövedéki adójának a felét. Az viszont már uniós előírás, hogy 2020-ig a tagországok tömegközlekedési járműparkjának a legalább a 20 százalékát alternatív meghajtásúra kell cserélni.
A Főgáz CNG Kft. a Főgáz 100 százalékos tulajdona. 2011-ben kezdte meg működését azzal a céllal, hogy népszerűsítse a földgáz üzemanyag hazai alkalmazását és fejlessze a budapesti és a magyarországi CNG kút infrastruktúrát.
„A kiforrott technológiával rendelkező MAN német gyártóként saját arculatának megőrzésére törekszik, ugyanakkor sok országban együtt működik helyi partnerekkel, így Magyarországon is” – válaszolt a Világgazdaságnak Hoyos György, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. busz üzletágának vezetője. Tájékoztatása szerint cége a Rábával régóta kooperál, 3 éve pedig a Nabival is. Utóbbival már legyártották egy 50-60 százalékos magyarországi beszállítói hányadú busz, a Sirius városi és elővárosi változatát, amelyhez a német cég csak a járóképes alvázhoz tartozó hajtásláncot szállította. (A buszokat a kaposvári tömegközlekedésben, illetve a Kapos Volán járatain használják.)
Az MAN Magyarországon 1996-ban nyitotta meg – az MAN osztrák leányvállalatán, az ÖAF-on keresztül – első értékesítési és szervizközpontját Dunaharasztiban. Ma már Győrben, Pécsett és Tiszaújvárosban is rendelkeznek saját kirendeltséggel, és további négy szerződött szervizpartnerrel biztosítja az ország régióinak teljes lefedettségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.