Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) éves összesítése szerint a betegjogi képviselőket tavaly 8832 esetben keresték meg, 1138 esetben írásbeli meghatalmazást is adtak panaszuk kivizsgálására.
A legtöbben, 4257-en a közép-magyarországi régióban vélték úgy, hogy sérelem érte őket ellátásuk során a Közép-Dunántúlon ezzel szemben mindössze 480-an fordultak betegjogi képviselőhöz.
Számos kifogás érkezett az emberi méltósághoz való jog megsértése miatt, a legtöbben az indokolatlan várakoztatást tették szóvá. Sokan hiányolták az orvosi beavatkozásokkal kapcsolatos tájékoztatást, kifogásolták az egészségügyi személyzet kommunikációjának stílusát vagy tartalmát. A kórházak ellátási területeinek változásával és a betegszállítással kapcsolatosan is érkeztek bejelentések. Az önrendelkezési jogtól a dokumentáció megismerésének jogán át a titoktartáshoz való jogig tulajdonképpen nincs olyan betegjog, amely ne sérült volna.
Az OBDK statisztikái szerint a kórházi és a szakrendelői ellátásban is döntően a nagy leterheltségű, illetve az időben-térben nehezebben hozzáférhető ellátásokat érte e legtöbb kritika, így a belgyógyászati, sebészeti és nőgyógyászati, illetve az onkológiai, reumatológiai szolgáltatókat. Az alapellátás területén főleg az ügyeleti szolgáltatásokkal, míg a magánszolgáltatások közül a fogászatokkal kapcsolatban érkeztek jellemzően betegpanaszok.
A főként a szociális otthonokban élők jogvédelmét ellátó 34 ellátottjogi képviselőt tavaly több mint 12 ezer esetben keresték fel, szintén döntően Közép-Magyarországról. A legtöbben tájékoztatást kértek, de panaszt is sokan tettek. Ez utóbbiak nagyrészt az állami fenntartásba került intézményekben az ételadagok csökkentését, a gyógyszerkiváltások elhúzódását, a kiegészítő szolgáltatások elmaradását kifogásolták. A megkeresések többsége azonban ezen a területen is az emberi méltóság megsértéséhez kapcsolódik, illetve a nem megfelelő bánásmódot, hangnemet teszi szóvá.
A gyermekotthonokban, nevelőszülőkénél élő gyerekektől több mint négyezer megkeresés érkezett a mindössze húsz jogvédőhöz, a legtöbb esetben tájékoztatást kérve. A gyerekek tájékoztatáshoz való jogát nem veszik ugyanis elég komolyan, de gyakran sérül a családjukkal való kapcsolattartási joguk, és az emberi méltósághoz való joguk is, ami a gyakorlatban nem mást jelent, mint lelki vagy fizikai megaláztatást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.