A július elsejétől induló új trafikok üzemeltetői szembesülnek először azzal a problémával, hogy egyelőre még nincs a piacon olyan pénztárgép, amely az új hatósági előírásoknak megfelelően képes online adatkapcsolatra a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal. „A Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalhoz nemrég több cég is beadta engedélykérelmét a saját pénztárgépére vonatkozóan, de az engedélyeztetési folyamat és maga a gyártás is időigényes, miközben a július elsején startoló nemzeti dohányboltok üzemeltetőit sürgeti leginkább az idő” – magyarázza Tóth Csaba András, ¬a teljes körű pénztárgép-megoldások forgalmazásával foglalkozó Timing In Central Europe Kft. ügyvezető igazgatója.
A trafikosoknak ugyanis nem csak a NAV felé kell az online adatforgalmat biztosítaniuk, hanem egy másfajta – szintén elektronikus – adatszolgáltatási kötelezettséget kell teljesíteniük a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. felé is. A koncessziós kiírás szerint olyan pénztárgéprendszert kell üzemeltetniük, amely napi készletnyilvántartást vezet és alkalmas arra, hogy a forgalmi adatokat online továbbítsa az NDN felé. „Így a trafikosoknak kell a leggyorsabban dönteniük, ráadásul egyáltalán nem mindegy, hogy milyen berendezést választanak, hiszen ha nem a jelenleg hatályos törvényeknek (dohány- és pénztárgéptörvény) megfelelő megoldást választják, akkor még az év során több százezer forintos többlet beruházásra kényszerülhetnek” – fejti ki Tóth Csaba András.
Az induló trafikosok számára látszólag számos különböző – ugyanakkor gyakran csak félmegoldást jelentő vagy éppen félrevezető ¬– lehetőség kínálkozik a törvényi előírásoknak megfelelő pénztárgép-rendszer kialakítására, ám valójában csak három megoldás közül választhatnak. A legolcsóbb lehetőség az, ha vásárolnak egy „hagyományos” engedélyezett pénztárgépet és egy számítógépet, valamint internet-előfizetést és egy szoftvert, amely nyilvántartja az árukészletet és elvégzi az NDN Zrt. irányába kötelező adatszolgáltatást. Ez a verzió ugyan akár 300 ezer forintból megvásárolható nettó áron, ám csak ideiglenesen − július 1-jéig − használható, mivel utána le kell cserélni a pénztárgépet egy már úgynevezett AEE panelt (Adó Ellenőrzési Egység) tartalmazó, újonnan engedélyezett pénztárgépre.
Még a piac jelenleg legmodernebb, legtöbbet tudó, 600 ezer forintnál kezdődő áru pénztárgépei is csak ideiglenes megoldást jelenthetnek, hiszen esetükben az év végéig további 200 ezer forintért le kell cserélni a „fekete dobozt” adóügyi egységre és meg kell vásárolni az új szoftvereket körülbelül 100 ezer forintért, addig viszont a NAV-hoz CD-n el kell juttatni a forgalmi adatokat. Így viszont már egymillió forintnál jár az összköltség.
A végső és teljes körű megoldásként több cég kínál − előrendelés mellett ─, engedélyezési folyamat alatt lévő, új „mindentudó” rendszereket, melyek 400 ezer forinttól érhetőek el, de az árak széles skálán mozognak, hangsúlyozza Tóth Csaba András. Ezek már tartalmazzák az adóügyi panelt is, korszerű érintőképernyős POS terminált, kiegészítve minden szükséges eszközzel és szoftverrel, amely a dohánybolt működéséhez szükséges. Vannak olyan konstrukciók is, amelyekben lízingelni is lehet az új pénztárgéprendszert, amelyhez internet-előfizetésre sincs feltétlenül szükség, mivel az benne van a szolgáltatás havidíjában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.