BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drága dekódereket telepíttet az NMHH az antennás tévékre

Már járják az országot az NMHH munkatársai, hogy segítsenek a rászorulóknak a digitális átállásban. A hatóság a DigitalRadio Kft-től vásárolja a dekódereket.

Békés és Szolnok megye után Komárom-Esztergom megyébe ért a digitális átállás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság (NMHH) munkatársai ugyanis felmérik a szociálisan rászorulók körét. Komárom-Esztergom megyében az előzetes felmérés szerint több mint 9000 ezer rászoruló él, akik közül eddig közel 1000 háztartás igényelte az állami támogatást. A digitális átállás során a meglévő televíziókészüléket nem kell lecserélni, elegendő egy jelátalakító berendezés, más néven set-top-box beszerelése. Az NMHH szociális alapú támogatási rendszert dolgozott ki azon háztartások számára, akik önerőből nem tudnák az átállást végrehajtani és a digitális vételi eszközöket beszerezni. E program keretén belül, amennyiben igénylésüket benyújtják, az NMHH a rászorultak számára megvásárolja és beszereli a szükséges dekódert (set-top-boxot) és antennát.

A hatóság konkrétan a DigitalRadio Kft-től vásárolja meg a dekódereket, erről hat szerelési körzetre vonatkozó szerződést kötöttek a céggel. „Megrendelő a dokumentációban közölt digitális vevődekóder eszköz 6600 darabos keretszámhoz képest maximálisan plusz 200 százalékot rendel meg” – olvasható a hat darab szerződésben. A cég a digitális földfelszíni televízió vétel kialakításához szükséges digitális vevődekódereket háztartásonként áfa nélkül 19 790 forintért telepíti. Míg a digitális műholdas televízió vétel kialakításához szükséges műholdvevő szettnek nettó ajánlati ára háztartásonként 21 590 forint plusz áfa. Vagyis 40 ezer darabbal számolva mintegy 800 millió forint a szerződések összértéke. A Paál Ákos ügyvezető igazgató által vezetett DigitalRadio Kft. 2009-ben még 6 millió forintos árbevétel mellett 600 ezer forintos veszteséggel zárt, 2011-ben viszont már 42,5 millió forintos forgalmat bonyolított és 1,8 millió forintos profitot könyvelhetett el. Amúgy a piacon bruttó 10 ezer forint alatt is komoly kínálatot találni a dekóderekből. Az átállás azokat érinti, akik hagyományos tető- vagy szobaantennával tévéznek. Vagyis ezekhez az elavult készülékekhez csatlakoztatják majd a modern technológiát.

Az NMHH azt közölte lapunkkal: a közbeszerzésen kiválasztott cég az egész vevőrendszert telepíti 19 790 forintért, azaz ebbe az összegbe nem csak a set-top-box ára tartozik bele, hanem a beszerelt antenna és szerelési anyagok ára, az antenna és egyéb eszközök szerelési díja, a dekóder és a rendszer üzembe helyezési díja, az ország egész területén megvalósítandó kiszállási díj, a 21 hónapos garanciális szolgáltatási háttér, valamint az esetleges hibabejelentések fogadására a garanciális időszak végéig Magyarország területéről ingyenesen hívható ügyfélkapcsolati telefonszám üzemeltetetési költségei is.

Október végéig két ütemben valósul meg a digitális átállás Magyarországon. Az első ütemben július 31-én a Budapest Kab-hegy, Szentes, Győr, Szeged vonalon elhelyezkedő adótornyokat hangolják át, ez az ország középső és nyugati területeit érinti. A második ütemben október 31-én kapcsolják le a többi analóg adót, ez pedig az észak-keleti országrészt és a Dunántúl déli részét érinti. „A digitális átállás folyamata megközelítőleg 6-8 milliárd forintba kerül. Ez többek között tartalmazza az átállás technológiai hátterének kialakítását, a lakossági tájékoztatást, illetve a lakossági igények felmérést és a jogosultak set-top-box-szal történő ellátást is. A szükséges pénzügyi hátteret a hatóság az elmúlt években gyűjtötte össze a saját bevételeiből, így áttételesen a piaci szereplők finanszírozzák a digitális átállás költségeit” – közölte a NMHH. Konkrétan az Inter Media Group Kft.-vel kötöttek egy 1,9 milliárd forintos keretszerződést a kommunikációs feladatok elvégzésére. Mintegy 500 ezer háztartás televíziózik hagyományosan, az NMHH 50-100 ezerre becsüli ebből a szociálisan rászorulók számát.

Lassan terjed a digitalizáció

Az NMHH márciusi gyorsjelentése szerint a megközelítőleg 4,1 millió magyarországi háztartásban több mint 3,3 millió előfizetéses televíziós szolgáltatást vesznek igénybe. A fennmaradó közel 800 ezer háztartás túlnyomó zömében a tető- vagy szobaantennával fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású adásokat néznek. Az előfizetők 64,7 százaléka vett igénybe digitális szolgáltatásokat. Vagyis az analóg kábeltelevíziós szolgáltatásra előfizetők aránya 35,3 százalékra csökkent. A teljes becsült piacra vonatkozóan és valamennyi technológiát figyelembe véve a UPC a piacvezető.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.