BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kell egy magyar gázközpont

Dolgozni kell gázimportunk diverzifikálásán, valódi magyarországi gázhubot kell létrehozni, de mindenekelőtt meg kell hosszabbítani hosszú távú gázimportszerződésünket.

A világnak még 250 évre elég gáza van, igaz, ezen belül a konvencionális módon kitermelhető mennyiség csak 120 évre elég, mondta a Világgazdaság energiakonferenciáján Horváth Tibor, az E.On Földgáz Trade Zrt. igazgatósági tagja.

Ám míg például az amerikai nem hagyományos termelés nő, az európai össztermelés esik. Az itteni hagyományos készletek zsugorodnak, s bár itt is vannak bőven nem hagyományos tartalékok, de például a Makói-árok 600 milliárdos gázkincse felhozatalához szükséges technológia kifejlesztéséhez még legalább 10-15 évre van szükség.

Az európai importigény tehát egyelőre tovább nő, vele a magyarországi is. A hazai termelés azonban nem csak a gáz fogyása miatt esik, hanem azért is, mert a szabályozás sem ösztönzi a termelőket. (Új koncessziók nincsenek, a Mol olcsóbban kénytelen eladni a hazai termelését, mint amennyiért felhozta.)

Igaz, esik a kereslet is: a 2008-as 14 milliárd köbméter az idén 9,5 milliárd követi az előrejelzések szerint, de nem kizárt, hogy a 9 milliárdot sem éri el. Az ország két leghatékonyabb gázüzemű erőműve, a gönyűi és a Dunamenti egyik blokkja áll.

Valamennyire elszámolási mód kérdése is, hogy adott ország mennyiért veszi az orosz gázt, a június 30-ig érvényes szerződés azonban Magyarországra nagyon kedvezően, európai összevetésben a 6., 7. legalacsonyabb áron küldi az orosz Gazprom. „Hosszú távú szerződés szerint nincs biztonságos gázellátás” – jelentette ki Horváth Tibor. Példákkal illusztrálta, hogy kizárólag spot piaci beszerzésre kockázatos egy ország gázellátását alapozni, mellesleg a hazai gáztőzsdén, a CEEGEX-en lényegében nincs kereskedés.

A szakember emlékeztetett a gázellátás háromszög-dilemmájára: egyszerre nem érvényesülhet a gázellátás három fő elvárása: a diverzifikáció (amely forrás-diverzifikációt jelent, nem pedig szállítási irányt), az olcsó gáz és a biztonságos ellátás, mert ezek csak egymás rovására érvényesülhetnek.

Az E.On Földgáz Trade folyamatosan dolgozik a diverzifikáció lehetőségeinek keresésében, de tudni kell, hogy térségünk alapvetően az orosz gáz piaca, csak innen számíthatunk biztonságos szállításra. Az országnak el kell döntenie, hogy keleti, vagy nyugati gázra akarja-e az ellátását alapozni, a két irány egyszerre nem működik. (Ez nem kizárólagos választ jelent, csak fókuszt, maga az E.On is több forrásból vásárol, de ezen belül az Oroszországból érkező mennyiség a meghatározó.)

A 2008-2009-ben megváltozott hazai gázpiacon főként az ellátás-biztonsági szempontok kerültek előtérbe. Ezért felgyorsult az interkonnektorok építése, nőtt a takarékoskodás szerepe, és bár van gáztőzsdénk is, ehelyett valódi gázközpontot kell kialakítani Magyarországon, a szakmai szereplők megnyerésével.
 És persze, mindettől függetlenül meg kell hosszabbítani a hosszú távú gázimport szerződésünket, amely alapján utoljára 2015. december 15-én érkezik gázmolekula Magyarországra.

Január 1-től változik a kötelező átvétel rendje: az átvevőnek (Mavirnak) nem lesz kötelező a rendszerben előállított, teljes mennyiséget átvennie, csak egy állandó (zsinór) mennyiséget.

Az efölött előállított villamos energiát a Mavir a tőzsdén eladja. Az új modellben könnyebbség lesz a termelőnek az eddigi egy hónap helyett csak egy nappal előre jeleznie az átadandó villamos energia mennyiségét. A Mavir évente 5-6 milliárd forint takaríthat meg azzal, hogy az új rendszerben kevesebb kiegyenlítő villamos energiát kell vásárolnia. Minderről Tóth Tamás, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) főosztályvezetője beszélt a Világgazdaság energiakonferenciáján.

A szakember a rendezvényen ismertette a MEKH előtt álló uniós és hazai kihívásokat. At előbbiek elsősorban a klímavédelmi elvárásokhoz és az egységes európai energiapiac kialakításához kapcsolódtak. Az utóbbaik - az eddigi alapfeladatok, az ellátásbiztonság és a fogyasztók védelme mellett - a hivatalra testált új teendők ellátása. Ismert, hogy a közelmúltban a víziközmű-, a távhő- és a hulladékpiac szabályozásával bővült a hivatal feladatköre. Emiatt meg kellett erőteni a hivatalt, amelynek felépítése, feladat- és jogköre is megváltozott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.