A megkérdezett 300 európai szakember kétharmada szerint a vállalatvezetők túlságosan is diszkrét pénzügyi mutatókat publikálnak jelentéseikben, és a befektetők jelentős többsége jobban bízik a vállalatokon kívüli hírforrásokban (pl. híroldalak vagy a közösségi média), mint a tradicionális jelentésekben.
A 2013 második negyedévében készült ACCA kutatás („A befektetők megértése: a vállalati jelentések irányvonalai” - Understanding investors: directions for corporate reporting) 150 olyan intézmény visszajelzésén alapul, melyek több mint 500 millió $ értékű alapot menedzselnek, beleértve a nyugdíjalap-kezelőket, biztosítási társaságokat, bankokat és egyéb alapkezelőket, valamint befektetési tanácsadókat, elemzőket és vállalati pénzügyi vezetőket.
A befektetők körében a legmegosztóbb téma egyértelműen a negyedéves jelentések hasznosságának megítélése volt. Míg a saját, jellemzően rövid távú befektetési döntéseiket tekintve háromnegyedük tartja hasznosnak ezen kimutatásokat, addig 65 százalékuk egyetértett abban, hogy a piac egészét tekintve valójában csak eltereli a döntéshozók figyelmét a stratégiai célkitűzésekről. Megdöbbentő módon, a felmérésben résztvevők csaknem fele szavazna a kötelező negyedéves jelentések eltörlésére.
„A negyedéves jelentések körül kialakult kettősség komoly kihívás elé állíthatja a törvény- és döntéshozókat. Habár Európában már vannak kezdeményezések, a kötelező negyedéves jelentések megszüntetésére, abban is van ugyanakkor logika, hogy hiba lenne azt teljesen megszüntetni, különösen a vállalatokra és a piacra gyakorolt rövid távú hatásait figyelembe véve” - mondta Katka Benesova, az ACCA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős területi igazgatója.
A kutatás a külső auditok magas támogatottságára is felhívja a figyelmet, amelyre a befektetők az egyik fő garanciaként tekintenek a bizalom hanyatlásának ellensúlyozásában. Csak az olyan jellegű tájékoztatásoknál, mint pl. a profitfigyelmeztetések, gondolták úgy a válaszadók, hogy az információ gyorsasága fontosabb a hitelesítésnél. 41 százalékuk ugyanakkor az auditot a negyedéves jelentésekre is kiterjesztené.
Katka Benesova hozzátette: „A gazdaság lelassulása óta új igények jelentek meg a befektetői döntések előkészítésében. A vállalati jelentések hitelességének helyreállításában megnőtt a szerepe a külső auditálásnak. Csakhogy a befektetőknek is van min gondolkozniuk – ha tényleg központi szerepet kívánnak vállalni az aktív döntéshozatalban, úgy világosan ki kell fejezniük, hogy pontosan mit is szeretnének, és segíteniük kell a szakmát egy olyan pénzügyi jelentési rendszer megalkotásában, mely megadja a szükséges biztosítékot döntéseik felelős meghozatalában.”
A kutatás egy másik fontos megállapítása, hogy hiba lenne a befektetőket homogén csoportként kezelni, hiszen a különböző befektetői típusok különböző pénzügyi információkra kíváncsiak. A rövid távú (pl. a fedezeti alapokban érdekelt) befektetők számára vélhetően teljesen más jellegű kimutatás az érdekes, mint a hosszú távra (pl. nyugdíjalapokban gondolkozó) befektetőknek. A tőzsdei vállalatok és azok pénzügyi szakembereinek érdemes tehát megfontolnia, hogy olyan pénzügyi tájékoztatást nyújtsanak, amelyek találkoznak a különböző befektetői csoportok érdekeivel, ahelyett, hogy az egész közösséget egyként kezelnék – javasolja az ACCA.
További tények a tanulmányból:
- A befektetők 69 százaléka jóval szkeptikusabban kezeli a vállalat-alapú információkat a gazdasági világválság óta
- 63 százalékuk jobban bízik a vállalaton kívüli információforrásokban
- 63 százalékuk véli úgy, hogy a menedzsment túlságosan is diszkréten kezeli a tényleges számokat kimutatásaikban
- A szakemberek 45 százaléka szerint az éves jelentéseknek nincsen hozzáadott értéke
- 46 százaléka a válaszadóknak gondolja úgy, hogy semmi szükség a kötelező negyedéves jelentésekre
- 93 százalékuk támogatja az integrált, egységes jelentések koncepcióját
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.