Az építőipari nemfizetési láncok kialakulásának megakadályozását megcélzó intézkedések egyik stratégiai eleme a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) július 1-jei létrehozása – derül ki a Balázs & Holló Ügyvédi Iroda legfrissebb iparági elemzéséből. Az iparági teljesítések véleményezésére felállított testület feladata, hogy az építési szerződésekből eredő vitákban a megrendelő, tervező, alvállalkozó, vagy kivitelező megbízására – a bíróság által is elfogadható – szakértői véleményt adjon, ha a teljesítésigazolás kiadása nem történt meg, a kiadását vitatják, vagy kiadásra került ugyan, de kifizetés nem történt.
A testület véleménye akkor is kérhető, ha az érintett fél a szakvéleménnyel a szerződést biztosító mellékkötelezettség (bankgarancia, zálogjog, kezesség) érvényesítését szeretné elérni.
„A 2008-as pénzügyi válság kirobbanása óta eltelt években az építőipar a legkockázatosabb hazai szektorrá vált. Nem meglepő tehát, hogy az építési ügyekkel kapcsolatos magyar jogszabályok a következő hónapokban jelentős változtatásokon mennek keresztül, és a módosítások egy része az építőipari lánctartozások kialakulását kívánja megelőzni” – nyilatkozta dr. Balázs Tamás, a Balázs & Holló Ügyvédi Iroda vezető partnere.
Az ügyvédi iroda elemzéséből kiderül: 2012 utolsó negyedévében a hazai építőiparban 782 felszámolást és 536 végelszámolást tettek közzé a cégbíróságok. 2012 novemberében például rekordszámú, 707 fizetésképtelenségi eljárást produkált az iparág, éves szinten pedig összesen 5268 építőipari vállalkozás fejezte be a tevékenységét végleg. A tendencia idén sem változott sokat, hiszen 2013 januárjában is 428 építőipari vállalkozás szűnt meg és a szektorra továbbra is jellemző a nemfizetések és a gyűrűző nemfizetési láncok kialakulása.
Balázs Tamás elmondta: a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett, de független szervezetként működik majd, így annak tagjait a kamara nem utasíthatja.
Ha a TSZSZ-hez benyújtott kérelem megfelel a jogszabályban foglaltaknak, akkor a testület az eljárást nem utasíthatja vissza, a nevében elkészülő szakvéleményt pedig egy szakmai felelősséget is vállaló, háromtagú szakértői tanács adja, amelynek összetételéről a jogszabály a konkrét ügyben szükséges szakértelem figyelembevételével rendelkezik.
A TSZSZ a szükséges vizsgálatokat a kivitelezés helyszínén végzi el, és erről jegyzőkönyvet is felvesz. A vizsgálat során a szakértői tanács beléphet a kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlanba – ennek lehetőségét az ingatlan birtokosa köteles biztosítani. Amennyiben ezt a birtokos nem teszi lehetővé, a TSZSZ a rendőrség közreműködését is kérheti a vizsgálatok megfelelő lefolytatásához.
„Kifejezetten előrelátó módon, a jogszabály azt is kimondja, hogy semmis az a szerződéses kikötés, amely a TSZSZ eljárását korlátozza, kizárja, vagy a vizsgálat kezdeményezését negatív jogkövetkezményhez fűzi. Ilyen módon tehát nem lehetséges megkerülni vagy lassítani az eljárást” – tette hozzá Balázs Tamás.
A vizsgálat befejeztével a TSZSZ olyan szakvéleményt állít ki, amely alapján megállapítható, hogy a szerződés teljesítése megtörtént-e, és a teljesítésért járó ellenérték megfizetése milyen összegben indokolt. A szakvélemény tartalmát ugyancsak a törvény határozza meg. Fontos szabály, hogy a TSZSZ a szakvéleményt a kérelem beérkezésétől kezdve 30 napon belül kiállítja, hacsak hiánypótlásra nem volt szükség, mert akkor a határidő számítása a hiánypótlás időtartamával meghosszabbodik.
A testület vezetője ezt legfeljebb egy alkalommal további 30 nappal meghosszabbíthatja, de csak akkor, ha ezt az ügy különös bonyolultsága indokolja.
A végleges tényállás megállapítására ugyanakkor változatlanul a bíróságon kerül sor: az érdekelt fél a keresetet a szakvélemény kézhezvételétől számított 60 napon belül indíthatja meg. A TSZSZ szakvéleményének rendeltetése az, hogy a perben azonnal rendelkezésre álljon egy olyan szakvélemény, amelyre a bíróság az ítéletét alapíthatja.
A Balázs & Holló Ügyvédi Iroda szerint a jogalkotók célja az volt, hogy felgyorsítsák és támogassák a szerződéses teljesítések után járó ellenszolgáltatás polgári jogi eszközökkel történő kikényszerítését. A kapcsolódó Ptk. módosítás alapján ugyanis a fél kérésére a bíróság maximum 400 millió forintig ideiglenes intézkedést rendel el a kereseti kérelemben vagy a viszontkeresetben foglalt követelés vonatkozásában, ha a TSZSZ szakvéleménye szerint teljes bizonyossággal megállapítható, hogy a követelés a már teljesített tervezési, építési, és kivitelezési munkák szerződés szerinti ellenértékével megegyezik.
llyen kérelem akkor teljesíthető, ha a kérelmező igazolja, hogy az ideiglenes intézkedés hatályon kívül helyezése esetére rendelkezik olyan biztosítással, vagy pénzügyi vállalkozás által nyújtott olyan bankgaranciával, amely a követelés összegének visszatérítésére alkalmas – teszi hozzá a jelentés.
A szerződést biztosító mellékkötelezettségekre vonatkozó szakvéleményhez kapcsolódóan ugyancsak fontos, hogy ha a TSZSZ szerint annak teljesítése nem indokolt, a bankgarancia, a zálogjog, és a kezes helytállása sem követelhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.