A Magyarországi Brit Kereskedelmi Kamara (British Chamber of Commerce in Hungary – BCCH) éves közgyűlése a közelmúltban Tóth Vazult, a Deloitte Zrt. üzletviteli tanácsadási szolgáltatásokért felelős igazgatóját választotta meg a szervezet új elnökének. Amint az új elnök lapunknak elmondta, a brit befektetők által 1991-ben alapított, közel 120 tagú BCCH azokat a brit, magyar és nemzetközi vállalatokat képviseli, amelyek az átláthatóságon, kiszámítható működésen alapuló brit üzleti értékrendet követve működnek. A kamara egyik fő célja, hogy népszerűsítse és támogassa a brit-magyar kereskedelmi és befektetési folyamatokat. Tóth Vazul tapasztalatai szerint Jonathan Knott, az Egyesült Királyság budapesti nagykövete komolyan elkötelezett a gazdasági kapcsolatok erősítése iránt, ezért segítségével, valamint a UK Trade & Investment-tel még jobban együttműködve szeretnének új lehetőségeket hozni a tagvállalatok számára.
De nem csak a tagvállalatokért dolgozik a kamara: az elmúlt hetekben is több esetben kérték a BCCH segítségét magyar élelmiszeripari termékek angliai piacra jutásában. Másrészt vannak olyan brit cégek, amelyek nagy autóipari beszállítókkal való együttműködés további bővítése iránt érdeklődnek. Sőt egy konkrét esetben arról is szó van, hogy magyar autóipari beszállítók ne csak a nagy német alkatrészgyártókat szolgálják ki, hanem brit autóipari vállalkozásokat is.
„A következő időszakban várható, hogy Nagy Britannia újra felfedezi Közép-Európát és Magyarországot” – mondta Tóth Vazul, hozzáfűzve, hogy az angolok – a történelmi hagyományaikból adódóan – sokkal könnyebben invesztáltak például Indiában, ha mondjuk egy szolgáltató központ kihelyezéséről volt szó. Ma már úgy tűnik, a brit cégek rájöttek arra, hogy Magyarországon megkapják ugyanazokat a fontos kritériumokat – hozzáértést és nyelvtudást –, viszont sokkal közelebb, csupán két órányira vannak az Egyesült Királyságtól.
„Nálunk ugyan alacsonyabbak a bérek, mint Nagy Britanniában, de nem a legalacsonyabbak a régióban, és nem is kell annak lenniük. Miután Nagy Britannia újra felfedezi Közép-Európát, nap mint nap versenyben vagyunk Lengyelországgal, Szlovákiával, Romániával, amikor brit vállalatok befektetésekről döntenek. A Deloitte-nál folytatott munkám során gyakran tapasztaltam, hogy a nyugati döntéshozók úgy érzik, hogy a magyar gondolkodásban sok olyan vonás van, ami – akár kelet-európai összehasonlításban is – leginkább közel áll a nyugati gondolkodáshoz, a nyugati üzletviteli megközelítéshez” – magyarázta a Brit Kereskedelmi Kamara elnöke, aki szerint ugyanakkor Magyarországnak egyre inkább a „kéz” helyett a „szürkeállományt” kell eladnia. Erre jó példát nyújtanak az úgynevezett kihelyezett szolgáltató központok. Az ilyen shared service centerek nagyjából 10-15 éves múltra tekintenek vissza Magyarországon.
Eleinte az olcsó munkaerőért jöttek, vagyis azért, mert nagy költséghatékonysággal – vagyis olcsón – tudták Magyarországon elvégeztetni a beszerzési vagy pénzügyi folyamatokat. Ma viszont már elérkezett az idő, amikor az lehet a kérdés, hogy a szolgáltató központok magyar alkalmazottai milyen hozzáadott értékkel tudják támogatni a multinacionális vállalatok központi döntéshozatali folyamatait. Az alkalmazottak kezében rengeteg információ gyűlik össze, amelyek értéke az elemzéskor világlik ki. Az elemzések elvégzésre képes, megfelelően képzett alkalmazottak munkája segíti az anyavállalat döntéshozóit a tervezésben, az üzleti stratégia meghatározásában, a beszállítókkal való tárgyalásokban – mutatott rá az elnök.
Névjegy
Tóth Vazul a Deloitte magyarországi tanácsadó üzletágának igazgatója, főbb szakterületei a vállalati restrukturálás, a változás menedzsment és az új irányítási rendszerek bevezetése különböző iparágakban és régiókban. A menedzser feladatai közé tartozik a vállalat közép-európai innovációs programjának vezetése, ennek keretében arra buzdítja a szakértőket, hogy minél több új szolgáltatási ötlettel álljanak elő és az innovációikat vezessék be a piacra. Az elmúlt évben három, szolgáltató központokkal kapcsolatos szimpóziumot kezdeményezett és szervezett meg a magyarországi Brit Kereskedelmi Kamarával közösen. Tóth Vazul a Deloitte-beli munkája mellett meghívott előadóként a Közép-európai Egyetemen vállalatirányítást tanít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.