BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az egészségbiztosító kivonul a gyógyfürdő-szolgáltatások finanszírozásából

Évről évre egyre kevesebbet költ az egészségbiztosító a gyógyfürdő-kezelések tb-támogatására. Annak ellenére, hogy az Új Széchenyi Terv a termálvizek kihasználását a magyar gazdaság egyik fő kitörési pontjaként jelölte meg.

Az elmúlt évtized kiemelt gazdaságfejlesztési területe a fürdők fejlesztése. A kapacitások kihasználását, a milliárdokért felújított fürdők fenntarthatóságát azonban korántsem segíti elő minden eszközzel az állam.

Annak érdekében, hogy a betegek mind nagyobb arányban vegyék igénybe a balneológiai szolgáltatásokat, azok társadalombiztosítási támogatásának revízióját már 2010-ben megígérte a kormány. Azt senki sem gondolta, hogy az állam ezentúl majd teljes körűen finanszírozza a fürdőkezeléseket, de azt sem, hogy évről-évre szűkösebb lesz az Országos Egészségbiztosítási Pénztár gyógyfürdő-kezelések támogatására felhasználható kerete. Az OEP adatai szerint a 2005-ös 4,7 milliárd forinttal szemben 2011-re 3,9, 2012-re pedig újabb egymilliárd forinttal csökkentek gyógyfürdő-kiadásai. Ezzel párhuzamosan értelemszerűen kevesebb lett az elvégzett kezelések száma: 2005-ben még 8,6 millió, tavaly már csak 6,5 millió kezelést finanszírozott az OEP.

Az egy lakosra jutó összes kiadás a 2005-ös 472 forintról tavalyra 391 forintra esett vissza. Bár az egy kezelésre jutó tb-támogatás ily módon valamelyest nőtt az évek alatt – 543-ról 598 forintra -, ám ez nem csak az évek során tapasztalat inflációt, de a kezelések valós árát sem követte.

Amint arra már a Magyar Fürdőszövetség is rámutatott: az OEP az egyes kezelések - gyógyvizes medencefürdő, gyógymasszázs - esetén a tényleges piaci árnak mindössze 15-20 százalékát, a többi kezelésnél nagyjából 35-40 százalékát finanszírozza. Egyre inkább visszaszorulnak a támogatások, az egészségbiztosító láthatóan fokozatosan kivonul a gyógyszolgáltatások finanszírozásából - vélekednek.

A hatályos jogszabályból kiolvasható: országos minősítésű fürdőben egy gyógyvizes medencekezelést 548 forintban ismer el, ennek 50 százalékát állja a biztosító, vagyis 274 forintot a betegnek kell fizetnie. A gyógymasszázs árához, bármekkora legyen is az, fixen 580 forintos támogatást fizet a tb, ugyancsak fix, 948 forintos finanszírozás jár az iszappakoláshoz, illetve 561 forint a súlyfürdőhöz. A gyógyvizes kádfürdő, a víz alatti csoportos gyógytorna és a komplex fürdőgyógyászati ellátás árához viszont 85 százalékban járul hozzá a tb, igaz, a rendelet meghatározza a támogatás alapjául szolgáló árat, ami korántsem azonos a valós árral. Egy gyógyvizes kádfürdő Hajdúszoboszlón például 1800 forint, míg a biztosító 649 forintot, vagyis mindössze az egyharmadát hajlandó csak elismerni a finanszírozás alapjául szolgáló árnak.

Az Egészségpénztár adatbázisa szerint egyébként jelenleg tízféle gyógyfürdő-kezelés jár tb-támogatással. A legkeresettebb szolgáltatás a gyógyvizes gyógymedence, ez teszi ki a kezelések egyharmadát. A betegek nagyjából negyede kér gyógymasszázst. Jelenleg évente kétszer 15 alkalommal, szakorvosi, és háziorvosi beutalóval, vagy fürdőorvosi vizsgálat után vehetik igénybe támogatással a magyar betegek a gyógyfürdő-szolgáltatásokat.

Bő választék

A KSH adatai szerint tavaly 540 ezren vettek részt egészség-megőrzési céllal belföldi utazáson. Becslések szerint a belföldi utazók 266 milliárd forintos éves költéséből 6,7 milliárd forintot fordított egészség-megőrzési és gyógyászati célra.
A lehetőségek tárháza igen gazdag:
- 13 “gyógyhelynek” minősített településünk van (Balf, Bük, Kékestető, Lillafüred,
Balatonfüred, Debrecen, Eger, Gyula, Hajdúszoboszló, Harkány, Hévíz, Parád,
Zalakaros),
- 385 településen működik termál-, illetve gyógyvizű fürdő,
- 207 elismert gyógyvízzel, 5 gyógybarlanggal, 2 széndioxid-terápiás központtal rendelkezünk
- Ezen felül gyógyiszaplelőhelyek és mofetták (szárazfürdő) garantálják a rekreáció és orvosi kezelések sikerességét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.