BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folytatódó beruházások a járműiparban

Mintha nem lenne gazdasági válság Európában, mintha nem csökkenne az autóeladások száma, úgy szaporodnak a magyarországi járműipari beruházások.

Közhelyszámba megy, hogy a járműipar a magyar gazdaság húzóágazata. A magyar járműipar hozzájárulása a GDP-hez már 2011-ben elérte a 8 százalékot, amit a termelést 2012-ben kezdő autóipari nagyberuházások további két százalékkal növeltek. Az idei évre pedig újabb két százalékos GDP növekedést prognosztizált a beinduló és felfutó nagyberuházások eredményeként a legjelentősebb magyarországi autóipari vállalatokat tömörítő Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ).

Gondoljunk csak arra, hogy tavaly március végén felavatták a Mercedes kecskeméti gyárát, szeptemberben Szentgotthárdon az Opel új motorgyárát (amit azóta újra bővítenek), októberben a Szombathelyen kuplunggyártással foglalkozó LuK Savaria Kft. sajtoló automatáját adták át és a karosszériaelemeket gyártó Kirchhoff Hungária Kft. is bővítette esztergomi üzemét.

Ugyanakkor az elmúlt évben összesen 35 milliárd forint értékű beruházásokat valósított meg Magyarországon a Bosch, beleértve olyan új gyártósorok telepítését, amelyek a hatvani, egri és miskolci gyártóüzemek kapacitását bővítették. Jelenleg a Robert Bosch egyszerre végez egy 6,3 milliárd forintos és egy 13 milliárdos beruházás sorozatot Miskolcon és Budapesten. Az utóbbi révén jelentősen bővül a budapesti kutató-fejlesztő központ. A kivitelezési költségek mellett további 5 milliárd forint lesz a két év múlva elkészülő K+F központ berendezéseinek ára. A Bosch csoport öt év alatt megkétszerezte a magyarországi kutatás-fejlesztésre fordított kiadásainak összegét, ami csak az elmúlt évben 38 százalékkal bővülve elérte a 18 milliárd forintot. A magyar mérnökgárda tavaly 19, ezidáig pedig összesen 83 szabadalmi kérelmet nyújtott be. A Bosch 2012-ben félezer új munkahelyet teremtett, a cégcsoport Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója. A kutatás-fejlesztés területén alkalmazott mérnökök száma az elmúlt évben 16 százalékkal ezerre növekedett, ami nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a vállalat dolgozóinak összlétszáma 2012-ben elérte a 8500 főt.

Nem véletlen, hogy áprilisban a makói székhelyű ContiTech Fluid Automotive Hungária váci gyárában írták alá a Continental AG és a magyar kormány közti stratégiai együttműködési megállapodást. Vácon ugyanis egy hárommillió eurós beruházás révén éppen elkészült egy új üzemanyagtömlő gyártó üzem. Emellett a napokban jelentették be, hogy alig fejezte be az autóelektronikai részegységeket valamint mikroelektronikai áramköri modulokat fejlesztő és gyártókőbányai telepfejlesztését a Continental Automotive Hungary Kft., máris új beruházásba kezdett. A cég év végéig csúcstechnológiát képviselő autóelektronikai gyártástechnológiát telepít 1,4 milliárd forintból, amelyhez 177,8 millió forint uniós támogatást nyert el. Ezt az összeget a gyár a kis- és kompakt szervóvezérlők gyártástechnológiájának kialakítására fordítja, melynek összköltsége 1,4 milliárd forint. A beruházás tervezett befejezése ez év vége. A sorozatgyártás jövő évi beindítását követően a projekt hat mérnök, 24 technikus és 60 operátor számára biztosít munkalehetőséget.

A gyártósor 37 berendezéséből harminckettőt magyar beszállítóktól rendelt a vállalat. Ez azért is fontos, mert a Continental a kormánnyal áprilisban kötött stratégiai megállapodásban többek között azt is vállalta, hogy törekszik a magyar beszállítókkal való együttműködésre.

Az Audi, a Volkswagen, a Fiat, a GM, a Volvo, a Renault, a PSA csoport és a BMW számára turbófeltöltőket gyártó amerikai BorgWarner nyolcmilliárd forintot meghaladó ráfordítással bővítette oroszlányi gyárát. A társaság két sikeres pályázatnak köszönhetően összesen 1,5 milliárd forintos támogatást kapott kapacitásbővítő beruházásához, amelyhez 6,7 milliárd forint saját erőt használtak fel. A fejlesztés során felépült üzemcsarnokba új, fejlett technológiákat telepítettek. A beruházás közel száz új munkahelyet teremtett. A vállalkozás további fejlesztéseket tervez, a következő három évben a kapacitás 50 százalékos bővítésére készülnek.

A BorgWarner magyarországi befektetésének értéke elérte a 27 millió eurót, és Oroszlányban a turbógyártó üzletág második legnagyobb gyára jött létre.

Egy hónapja jelentették be, hogy új kormánymű-gyárat épít az Egerhez közeli Makláron az egri székhelyű ZF Lenksysteme Hungária Kft. A projektet a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) projektmenedzsment szolgáltatásával támogatta. A ZF Friedrichshafen és a Robert Bosch GmbH tulajdonában lévő társaság azért döntött Maklár mellett, mert Egerben már kimerültek a kapacitásbővítés lehetőségei. A cég a 180 ezer négyzetméteres területen, első ütemben egy 23 ezer négyzetméteres üzemcsarnokkal bővíti magyarországi gyártókapacitását. Az új üzemben elektromos személygépkocsi kormányműveket készítenek, illetve Maklárra kerül a kormánymű termékcsalád alkatrészeinek gyártása is. Mindez foglalkoztatás-bővítéssel is együtt jár.

A társaság egyébként májusban fejezte be több mint 4 milliárd forintba került egri gyárbővítését. Az elektronikus kormányművek gyártása érdekében végrehajtott fejlesztéshez egymilliárd forintnyi támogatást nyert a mintegy 600 munkavállalót foglalkoztató, a Lenksysteme GmbH. leányvállalataként működő cég az Új Széchenyi Terv keretében. A fejlesztés nyomán közvetlenül 15 új munkahely jött létre az egri üzemben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.