"A Sólyom Hungarian Airways légitársaság üzemelésére vonatkozó engedély kérelmet ezidáig még nem nyújtott be a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz” – tájékoztatta lapunkat az NKH. Egy légitársaság elindulásához többféle hatósági engedély is szükséges. Ilyen az üzemben tartási engedély, amely voltaképpen szakmai engedély, tartalmazza a személyzet meglétét, illetve feltételként írja elő legalább egy darab magyar lajstromban lévő légijármű meglétét. A működési engedély pedig a pénzügyi háttérhez kapcsolódik. A hatósági eljárások szakszerű lefolytatásának becsült időszükséglete 90 nap. „A tényleges engedélyezés ideje nagyban függ attól, hogy a kérelmező az előírt dokumentumokat (kézikönyvek, üzleti tervek, felelős vezetők szakmai bemutatása, szerződések, megállapodások, képzések, stb.) megfelelő tartalommal és szakmaisággal terjeszti-e be a Hatóság részére és mennyi hiánypótlásra van szükség, mely hosszabbíthatja a hatósági ügyintézés határidejét” – közölte a hatóság. Hangsúlyozták: ezek nem pusztán „adminisztratív” eljárások, hanem a légitársaság működésének alapvető feltételeit kell meghatározni és azt a hatóságnak jóváhagyni.
Egyelőre annyit tudni, hogy a Sólyom Airways hat repülőgép lízingelésére írt alá szerződést Londonban. Úgy értesültünk, hogy Airbus A320-as gépekről van szó. Ilyen 180 fős típussal repül a Wizz Air is, amely már nem hivatalosan Malév utódnak tekinthető, hiszen az értékes Európán kívüli repülési jogok már megkapta az államtól Vágó József, a légitársaság vezetőjének tervei szerint még augusztusban megkezdi a jegyek értékesítését a járatokra. Elsősorban európai, azon belül pedig alapvetően nyugat-európai célpontok felé repülnének charter- és menetrend szerinti gépekkel. Az utaslétszámot 2014-ben 3 millió, 2017-re pedig már 8 millió utasra becsülte. Arab befektetők finanszíroznák a működést, de maga a Sólyom Airways három magyar magánszemély tulajdonában van. A nemzetközi tapasztalatok szerint a magas induló tőkeigény miatt egy újonnan piacra lépő társaságtól csak két-három évi veszteséges működés után remélhető legalább nullszaldós eredmény. A világgazdaság és a légiközlekedési ágazat jelenlegi helyzetében különösen időigényes és rendkívül összetett feladat lenne egy megfelelő befektetőt találni. Nem véletlen, hogy a Hungarian World Airways (Magyar Légiutak a Világra Zrt.) és a Blue Nose Air sem tudott végül megalakulni, hiába volt nagy a lelkesedés. A Malév felszámolása pedig még mindig tart, a teljes, bejelentett és elismert, mintegy 2000 hitelező igényét magában foglaló hitelezői követelésállomány közel 170 milliárd forint.
Az állam a Wizz Air-t szereti
Az eddigi hírek szerint a Sólyom Airways állami segítség nélkül jönne létre, ellenben a Wizz Air és a magyar kormány kapcsolata egyre gyümölcsözőbbnek tűnik. Váradi József, a magyar gyökerű fapados légitársaság vezérigazgatója holnap „a magyar polgári repülést érintő fejlesztésekről kiemelt jelentőségű bejelentést tesz, amelyen részt vesz majd Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár is. Annyi biztos, hogy keleti járatindításról lesz szó, ami akár Moszkvát is jelentheti. Legutóbb az azerbajdzsáni Bakuba repülő járat bejelentésénél jelent meg kormányzati szereplő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.