BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Taxizás helyett béreljünk autót?

A szeptember elsején életbe lépett új fővárosi taxirendelet miatt felértékelődni látszik az egy napos autóbérlés. Megszűnt az eddig igen kedvezményes – 5-6 ezer forintos – repülőtéri transzfer tarifa, ezért az autókölcsönzők a forgalom élénkülésére számítanak.

Miután a korábbinál jóval többet kell fizetniük a repülőtérre taxizó budapestieknek és drágább lett a kilométerenként fizetendő viteldíj, az autókölcsönzők szerint még magánszemélynek is megérheti az autóbérlés abban az esetben, ha egy nap sok helyre kell mennie, vagy az agglomerációból menne valakiért a Liszt Ferenc repülőtérre.

Amint Polyák Krisztina, a Budget Rent a Car ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, a legolcsóbb 24 órás bérlet 12-14 ezer forintba kerül, amiből a törzsbérlők 10-20 százalékos kedvezményt kaphatnak. Magánemberek is, jóllehet magyar magánszemélyek eddig a legritkább esetben béreltek autót itthon.

Polyák Krisztina szerint ha egy céghez rendszeresen jönnek külföldről, szeptember elseje óta érdemesebb autót bérelni, különösen azzal együtt, hogy a törzsbérlőknek díjmentesen házhoz is viszik a kocsit és ha szükséges, érte is mennek.

– Érdekes évet fogunk zárni, mégpedig abból a szempontból, hogy a nyáron a Budget-hálózat rengeteg külföldi megrendelést továbbított, ám nyomott áron. Mivel Magyarországra többnyire a kispénzű turisták érkeznek, a legkisebb és legolcsóbb autókat foglalják le a külföldiek is – mondta az autókölcsönző ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy a Malév kiesése után a bérautók iránti igény is átrendeződött. Miután a Malév helyét az olcsó, fapados légitársaságok vették át, ez a „fapados” autók iránti igények növekedését okozta. Másrészt a reptérre érkezők közel harmada inkább a Belvárosban akarja átvenni a kocsit, mert akkor nem kell fizetnie az átvételkor a 15 százalékos repülőtéri illetéket.

Ugyanakkor folyamatosan rövidül a bérleti időszak hossza. Pár évvel ezelőtt az ide érkező turisták akár egész nyaralásukra is béreltek gépkocsit. Ma már csak azokra a napokra bérelnek, amikor kimozdulnak a fővárosból. Így az átlagos bérletek hossza 4-5 nap lett.

A magyar céges bérlők ugyanakkor egyre inkább a költségcsökkentésre törekednek, így ágazati szakma becslése szerint az idén 40 százalékkal kevesebb bérautó van a magyar piacon, mint öt évvel ezelőtt. És mivel hazánk továbbra sem a nemzetközi turizmus kiemelt célországa, a teljes gépkocsi állományt még mindig a belföldi igényekhez kell igazítani.
Másrészt az autókölcsönzői tarifák öt év alatt 20-30 százalékkal csökkentek Magyarországon, de tarifacsökkentés volt Nyugat-Európában is. Brüsszelben például ma annyi a tarifa, mint amennyi Budapesten volt 2008-ban. Annyi a különbség, hogy nyugaton már megkezdődött a bérleti díjak emelkedése.

A Budget magyarországi irodájához az idei első nyolc hónapban 7 százalékkal több foglalás érkezett az európai országokból, mint a tavalyi év azonos időszakában. Az Egyesült Államokból és Ázsiából azonban 5 százalékkal kevesebb. Az egyik legnagyobb amerikai utazásszervező oldalán Magyarországra egy hétre 245 dollárért lehet foglalni egy Opel Corsát, míg 2008-ban 447 dollár volt a tarifa. Ám a jelentős áresés ellenére sem növekszik az észak-amerikai foglalások száma. A Rent a Car piac tapasztalatok szerint a kifelé menő foglalások továbbra is stagnálnak, ahogy nem nő a külföldi nyaralások száma sem.
Megérzik a válságot

Amíg a válság előtt a januári járműállományt nyárra megkétszerezték az autókölcsönzők, ma már csak 30-60 százalékkal több autót állítanak be a flottába a cégek – mondta Haraszti Géza, a Magyar Autókölcsönzők Szövetsége elnöke, hozzátéve, hogy a szezonalitás miatt ősszel piacra dobják a feleslegessé vált kocsikat a kölcsönzők. A tagvállalatok idén is a Forma-1 ideje alatt adták bérbe a legtöbb kocsit: a forgalom ezen a hétvégén duplájára nőtt a reptéri átvételi pontokon. Nyáron nem ritka a 10-20 napos kölcsönzés, míg üzleti időszakban az átlagos bérlési idő 4-5 nap.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.