BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Valamivel drágább lett a mozizás

A moziüzemeltetők emelték a jegyárakat, így a stagnáló nézőszám ellenére nőttek a bevételek. Ősszel már a Filmalap által támogatott filmeket is lehet nézni.

Nagyon nehezen, de magához tért a kómából a hazai filmipar, ugyanis már vetítik a mozik az első olyan filmet, amit az Andy Vajna vezette Magyar Nemzeti Filmalap (MNF) is támogatott. A Budapest Film által forgalmazott és Szász János által rendezett A nagy füzet című francia-magyar-német-osztrák 100 perces háborús film még tavaly januárban kapott 180 millió forintos támogatást. A filmet multiplexek és művész mozik is műsorra tűzték. Idén még két magyar filmnek lehet a bemutatója. A varsói filmfesztiválon tartják meg Bodzsár Márk első mozifilmjének nemzetközi premierjét október 18-án, az Isteni műszak 206,5 millió forintos támogatással készült, a magyar közönség pedig október 24-től ülhet be rá.

A Kálomista Gábor producerhez is köthető Coming out című film decemberben kerül a mozikba. A Senki szigete pedig 33 nap alatt forog a Filmstreet Kft. gyártásában 236 millió forintos támogatással, és 339 millió forintos összköltségvetéssel. A filmbemutatót 2014 tavaszára tervezik.

„Idén az első hét hónapban összesen 5,3 millió fizető nézője volt a hazai moziknak és összesen 7,2 milliárd forint maradt a jegypénztáraknál” – mondta lapunknak Feldmájer Sándor. A Magyarországi Filmforgalmazók Egyesületének elnöke hozzátette: a nézőszám minimálisan emelkedett a tavalyi adatokhoz képest, ellenben az átlag jegyár 1278 forintról 1348 forintra növekedett. Így az említett 7,2 milliárd forint 6 százalékkal meghaladja a tavaly júliusi 6,8 milliárd forintos forgalmat. Feldmájer Sándor emlékeztetett: tavaly összesen 9,4 millió fizető nézője volt a hazai filmszínházaknak, és összesen mintegy 11,9 milliárd forint költöttek a nézők. A Magyarországi Filmforgalmazók Egyesületének adatai szerint 2006-ban például még 12 millió néző váltott jegyet.

Nincs oka panaszra a hét közép-kelet európai országban jelen lévő Cinema City moziüzemeltető cégnek sem, hiszen 2013 első félévében 136,4 millió euró bevételt könyvelhettek el a 974 teremben eladott 17,2 millió jegynek köszönhetően. Ez bevételben 12,6 százalékos, míg nézőszámban 6,7 százalékos növekedést jelent. A magyar a harmadik legerősebb piacuk a lengyel és az izraeli után. A hazai 176 teremben közel 5 százalékkal több jegyet, összesen 3,2 millió darabot sikerült eladni, ami 20 millió euró bevételt eredményezett. Mivel az átlag jegyár is emelkedett, így a magyar piac 10,5 százalékos bevétel gyarapodást hozott a társaságnak. A lengyel és a cseh piac gyengélkedést a magyar mellett a bolgár és a román kompenzálja. Próbáltuk megtudni a legnagyobb budapesti art mozik felett diszponáló Budapest Film Zrt. adatait is, ám a fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő cég nem árulhatta el a saját számait az NMHH Nemzeti Filmiroda engedélye nélkül.

Az biztos, hogy a látogatószám folyamatosan növekszik az amerikai piacon. Összesen 560 millió néző látta az idei filmeket, ez 7 százalékkal több, mint tavaly. A rekordlátogatottság a Vasember 3-nak, Az acélembernek és a Gru 2-nek köszönhető. Így közel 1047 milliárd forintnak megfelelő nyereséggel zártak a nyarat az észak-amerikai mozik. A 4,7 milliárd dolláros bevétel 10,2 százalékos növekedés.

Jövőre is pályázhatnak

A nem egész estés magyar filmekre is egyre több forrás jut. „Jövőre 2,7 milliárd forintos támogatási keretösszegre pályázhatnak a Magyar Média Mecenatúra program keretében a filmesek és a médiaszolgáltatók” – közölte a Médiatanács. Tizenegy pályázatot hirdet meg a testület 2014-ben. Dokumentumfilmekre 330 millió forint, ismeretterjesztő filmes pályázaton pedig 250 millió forint áll rendelkezésre. A Macskássy Gyula animációs pályázat kerete jövőre is 180 millió forint lesz. A tévéfilmes kategória pedig 600 millió forinttal gazdálkodhat.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.