BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Premier League

A mérkőzések bevételeit növelné a Premier League - mást már nemigen tud

Az angol élvonalbeli labdarúgóklubok a következő évtizedben legalább majdnem 15 százalékkal szeretnék növelni a stadionok befogadóképességét. A Premier League a meccsbevételek emelkedését reméli.

A Premier League labdarúgóklubjai stadionfejlesztéseket terveznek a bevételek növelése érdekében. Az angol top 20 csapat célja, hogy kihasználja a növekvő jegykereslet előnyeit, és csökkentse a közvetítésekből és szponzorációból származó bevételektől való függőséget.

Premier League
A meccsekből származó bevételek növelésében látja a jövőt a Premier League/ Fotó: rarrarorro

A klubok stadionjaik és infrastruktúrájuk fejlesztését tervezik annak érdekében, hogy növeljék az ülőhelyek számát és növeljék a meccsnapok bevételeit, kihasználva a világ leggazdagabb labdarúgó ligája iránt egyre növekvő érdeklődést. A Financial Times elemzése szerint a klubok 

a következő évtizedben legalább 115 ezer férőhellyel, azaz 14 százalékkal kívánják növelni a kapacitást a Premier League-ben. 

A Tottenham a mérce 

A stadionok egyre fontosabb eszközök, mivel a klubok nagyobb befolyást gyakorolhatnak az általuk generált bevételekre. A Premier League ugyanis központilag tárgyal a közvetítési megállapodásokról és osztja el a bevételeket. Ugyanakkor az új befektetők friss tőkét juttathatnak a klubokba, ami új lendületet adhat a stadionberuházásoknak.

A Tottenham Hotspur a 2019-ben megnyílt, egymilliárd font értékű új stadionjával állította fel a mércét.

Az Everton FC azt tervezi, hogy a hazai pályás meccseinek 1892 óta otthont adó Goodison Parkból a következő szezonra átköltözik a Bramley-Moore Docksban található stadionba, ami szintén a meccsnapok bevételeit fogja növelni. 

Christopher Lee, a Populous építészeti tervezőiroda európai, közel-keleti és afrikai ügyvezető igazgatója, aki számos futballklub számára készült projekt mellett a Tottenham stadionján is dolgozott, elmondta, hogy a bővítési tervekhez hozzájárult a bérletekre vonatkozó várólisták növekedése, a magas megújítási arány és tehetős befektetők megjelenése. 

Az Old Trafford Manchesterben – új, 100 ezer fős aréna a cél / Fotó: AFP

Már az Old Trafford se elég nagy 

A Manchester United, amelynek stadionja, az Old Trafford a legnagyobb a bajnokságban, új stadionprojektről folytat konzultációt. A héten közölték, hogy a megkérdezett szurkolók többsége inkább egy új stadion építését támogatja, mint a régi átépítését. A 100 ezer férőhelyes új létesítményről szóló tárgyalások felgyorsultak, amióta a milliárdos, Sir Jim Ratcliffe kisebbségi részvényesként csatlakozott a csapathoz.
A Premier League bajnoka,

a Manchester City több ezer ülőhellyel bővíti stadionját, így a jövőben az Etihad 61 ezer férőhelyes arénává válhat. 

A Liverpool tavaly nyáron fejezte be a bővítési projektet, amellyel az Anfield kapacitása 61 ezer fölé emelkedett.
A Chelsea, amely a Clearlake Capital és Todd Boehly amerikai befektető tulajdonában van, szintén felméri a következő lépéseit, stadionja, a Stamford Bridge befogadóképessége csupán 40 ezer fő. Az Arsenal is mérlegeli az bővítési lehetőségeit, bár egyelőre döntést még nem hoztak az ügyben. 

Premier League – kell a pénz az egyre drágább játékosokra

A klubok évente 19 hazai mérkőzést rendeznek a Premier League-ben, és a hazai és európai kupamérkőzéseken való továbbjutásuktól függően is értékesíthetnek jegyeket. A Deloitte szerint 

  • a meccsnapok 867 millió fontot, azaz 14 százalékát tették ki a Premier League klubok 2022–23-as szezonban elért 6 milliárd fontos bevételének. 
  • Ezt úgy érték el, hogy az átlagos látogatottság rekordszintre, 40 291 főre emelkedett, ráadásul emelkedtek a jegyárak is. 

A meccsekből származó bevételek növelése azért is fontos, mert kell a pénz az egyre drágább játékosokra és edzőkre. Chris Heck, aki az Aston Villa üzleti tevékenységét irányítja, úgy véli, hogy a stadion fejlesztése létfontosságú állomása annak a folyamatnak, amellyel egyre feljebb kerülhetnek a tabellán

Növelni fogjuk a kapacitást... hogy minél közelebb kerüljünk az 50 ezer főhöz

– mondta a Financial Timesnak még az év elején, hozzátéve, hogy a klub tulajdonosai elkötelezték magukat a stadionba és a létesítményekbe történő beruházás mellett. 

Mi lesz így a helyi szurkolókkal?

A fejlesztések lehetőséget adnak a kluboknak arra, hogy bővítsék a prémiumkínálatot, például a VIP- és vendéglátóhelyeket. Kieran Maguire, a Liverpooli Egyetem labdarúgás-finanszírozással foglalkozó kutatója szerint a mérkőzésnapi bevételek növelése könnyű módja a világszerte nagy szurkolói táborral rendelkező klubok számára – a hazai közvetítési bevételek növekedése lelassult. Ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy konfliktus alakulhat ki a helyi szurkolókkal, ha a klubok magasabb jegyárakkal próbálják növelni a bevételeket. 

A hagyományos bérlettulajdonosok néhány, bár nem minden klub számára már nem hasznosak, és különböző eszközökkel próbálják őket kiszorítani, amelyek közül az árképzés az egyik

– mondta.
A klubok így szembesülhetnek törzsszurkolóik indulataival, maga a klubnak otthont adó város viszont azzal, hogy a megnövekedett nézőszámot a helyi infrastruktúra (tömegközlekedés, parkolás, úthálózat) már nem lesz képes kiszolgálni – ez szintén kiválthatja a helyi lakosok haragját.

Vilmos herceg egy amerikai foci bemutatón – a Premier League stadionok más sporteseményeknek is otthont adhatnak / Fotó: AFP

A stadionok korszerűsítései lehetővé teszik azt is, hogy az egyes helyszínek más rendezvényeknek is otthont adjanak: például más sportesemények, koncertek, vagy a szurkolók számára szervezett stadiontúrák. 
A Tottenham Hotspur az új stadionja elkészülte óta élvezheti is ezeket az előnyöket. Az észak-londoni csapat a Beyoncé-koncertektől kezdve az NFL-meccsekig számos eseménynek adott otthont az arénában. Lee szerint azonban a kapacitás növelésekor létfontosságú, hogy megőrizzék a mostani arénák arculatát, hangulatát. 

Miközben az infrastruktúra átépítését és cseréjét vizsgáljuk, nagyon fontos, hogy mi – és a klubok, amelyeknek dolgozunk – ne veszélyeztessük a focistadionok hitelességét

– tette hozzá a Populous ügyvezető igazgatója. „Nagyon könnyű átbillenni valamiféle bárokból és éttermekből álló »örömpalotába«, de meg kell őriznünk a rezonanciát kell teremtenünk a szurkolókkal és a helyi közösségekkel, meg kell őriznünk az autentikus jelleget” – tette hozzá.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.