2008-ban országos szinten még átlag 193 ezer forint/négyzetméter áron vásároltak családi házat, majd szinte lineáris eséssel 2012-ben már csak 153 ezerért. Ez az árcsökkenési karakter egyébként különbözik a lakások áresésétől, ahol egy erősebb csökkenést lehetett mérni 2009-ben, majd 2010-től napjainkig inkább lassú esést, majd stagnálást. Az idei évben azonban megtört a családi házak áresése és a tavalyi évvel már azonos áron kelnek el ezek az ingatlanok – írja a Duna House.
A 2008-as és az idei négyzetméter árak közötti különbség 22 százalékos, vagyis ugyanazt a házat idén már csak a 2008-as 78 százalékáért lehetne eladni. A Duna House lakásár indexe 80 százalékponton áll, vagyis ha azt feltételezzük, hogy nagyjából ugyanolyan típusú családi házakat vesznek évről-évre, akkor elmondható, hogy a családi házak árait picit mélyebben érintette a válság, mint a lakásokét.
Ezzel egyetemben az a tény, hogy idén nem csökkent tovább az átlagár, némi bizakodásra adhat okot – vélik a Duna House elemzői. Ugyanezt erősítheti az a tény is, hogy a tavalyi évben nagyjából 8000 olyan tranzakció történt a piacon, amit EU-s támogatással, egész pontosan a Kombinált Mikrohitel Programból finanszíroztak a kkv-k. Ezek jelentős része családi ház volt, például közkedvelt nyaralóhelyeken. Ugyanez a segítség idén már nem támogatta a családiházas piacot, az idei év ennek ellenére mind áraiban, mind pedig nagyságrendjében a tavalyival azonos méretű.
Egyetlen adat van, amely a válságot követően folyamatos növekedésben van, ez pedig a házak értékesítési ideje – olvasható az elemzésben. 2009-ben még fél évig sem kellett egy családi ház tulajdonosának várnia a vevőre, idénre azonban (folyamatos növekedést követően) harmadával megnyúlt a várakozási idő, egész pontosan 7,7 hónapra országos átlagban. Természetesen mindez már azokra a családi házakra vonatkozik, ahol nem irreális a tulajdonos elképzelése az ingatlanja értékéről, vagyis nem eladhatatlan a ház. Összehasonlításképp: a lakások átlagos értékesítési ideje 4,5 hónap.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.