BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Repülés: Versenyhátrányban Budapest

Budapest úgy aligha lehet régiós légügyi központ, hogy 29 EU-n kívüli kihasználatlan repülési jog nem kell a légitársaságoknak.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nyilvántartása szerint jelenleg 29 olyan ország van, ahova kétoldalú légiközlekedési egyezmények alapján repülhetne gép Budapestről, de ezek a jogok kihasználatlanok, mert nem kérte egyetlen légitársaság sem. A lista alapján Egyiptomba, Ukrajnába, Törökországba és Oroszországba is lehetne utasokat szállítani, de Kuba, Kína, Japán és Kazahsztán is opciót jelent a légicégek számára. Valamennyi repülési jog a Malév csődje után szabadult fel, bár a nemzeti légitársaság saját géppel soha nem repült például Teheránba vagy Kabulba. Ellenben repült a jordániai Ammánba, és Szentpétervárra is, ezekre az úti célokra azonban most nem lehet pályázni.

A Malév engedélyeit az NKH Légügyi Hivatal 2012. április 17-i határozataival vonta vissza. A légiközlekedési hatóság ezt követően kezdhette meg a kiosztási eljárásokat. A folyamatok megindításához szükséges tájékoztatást első körben az izraeli, moldovai, tunéziai, vietnami, törökországi, szíriai, ukrajnai, etiópiai és szudáni repülési jogokról tette közzé a hatóság. A Wizz Air az elmúlt másfél évben megkapta a kijevi, tel-avivi, isztambuli és moszkvai repülési jogokat, a cég repülhet majd Mumbai és Budapest között is, valamint vasárnap indul Dubajba. A NKH listája szerint azonban az Egyesült Arab Emírségekkel nincs kétoldalú légiközlekedési megállapodás. A Malévnak négy közel-keleti állomás szerepelt az úthálózatában: Tel-Aviv, Bejrút, Damaszkusz és Ammán. A térségbe közlekedő járatok utasainak jelentős része Budapesten keresztüli átszálló utas volt, ezért a járatok menetrendje illeszkedett a légitársaság nyugat- és észak-európai menetrendi hullámához.

„Az Európai Unión kívüli, bilaterális egyezmények alapján működtetett útvonalak többsége kihasználatlan, illetve az eltelt időszakban kiosztott útvonaljogok többsége rövid időn belül elérhetővé válik” – szerepelt a Sólyom Airways tervei között. Vágó József vezérigazgató többször elmondta, hogy ha jövőre elindítanák Budapestről a tengeren túli repülőjárataikat, akkor négy vidéki repülőtérről lehetségesnek tartanának budapesti ráhordást kisebb turbólégcsavaros repülőgépekkel.

A légiközlekedési hatóság az egyes korlátozott jogokra vonatkozó külön eljárásokat a közzétett szempontrendszer alapján folytatja le. A benyújtott kérelmek értékelése során gazdasági elemzést végez, a korlátozott légiközlekedési jogok használatára annak a kérelmezőnek ad felhatalmazást, amelynek ajánlata a legkedvezőbbnek bizonyul. Vizsgálják egyebek mellett a szolgáltatás minőségét, a légitársaság díjszabási politikáját is.

A kihasználatlan jogok a Budapest Airport régiós versenyhelyzetét is rontják. Prágából például Szöülba, Almatiba, Novoszibirszkbe és New Yorkba is lehet közvetlenül utazni. A varsói repülőtér is Budapest előtt jár, hiszen például csak júliusban közel 1 millió utas fordult meg a Chopin-reptéren.

Belgrád is egyre erősebb

Rohamosan fejlődik a belgrádi nemzetközi repülőtér is az Egyesült Arab Emírségek egyik vezető légitársasága, az Etihad Airways régiós terjeszkedésének köszönhetően. A szerb fővárosból természetesen elérhetők olyan balkáni városok, ahova a Malév csődje óta Budapestről nehéz eljutni. Ilyen Podgorica, Split, Szarejevó és Dubrovnik. Ugyanakkor Belgrádból közvetlenül lehet utazni Tuniszba, Dohába, Dubajba és Abu Dhabiba is a Jat Airways-ből Air Serbiává átalakuló társasággal.

Az Etihad a Croatia Airlines állami légitársaság 49 százalékos pakettjének megvásárlása iránt is érdeklődik.

Az Etihad a Croatia Airlines állami légitársaság 49 százalékos pakettjének megvásárlása iránt is érdeklődik. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.