Jövő tavasszal átadhatják az M4-es metrót, az ingatlanpiac azonban már az elmúlt években is „készült” az eseményre – derül ki az OTP Ingatlanpont elemzéséből. A kutatás során az OTP Jelzálogbank Lakóingatlan Értéktérképének adatai alapján vizsgálták meg a tíz létesülő metrómegálló közvetlen közelében lévő utcák ingatlanárainak 2008 óta bekövetkezett változását, és vetették össze az állomásokat körülölelő tágabb városrészek árváltozásával.
Kiderült: tíz metrómegállóból hét esetében jóval kedvezőbben alakultak az elmúlt években az állomást övező utcák ingatlanárai, mint az adott városrész egészében.
„Mind az öt pesti állomásnál azt mutatják a statisztikák, hogy a megállókat övező utcák lakásárai a válság óta eltelt években jobban tartották az árukat, mint az érintett teljes irányítószám-körzeté, míg a budai oldalon öt állomásból kettőnél volt hasonló a helyzet” – ismerteti Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi: az M4-es metró pesti szakaszának értelemszerűen azokon a részein volt a leginkább tetten érhető az állomások pozitív ingatlanpiaci hatása, amelyek korábban kevésbé voltak „metróközelben”. A VIII. kerületi Rákóczi téri és a II. János Pál Pápa téri (volt Köztársaság tér) megálló esetében 2008 óta például körülbelül tíz százalékponttal kisebb mértékben csökkentek a lakásárak a közeli utcákban, mint a hozzájuk tartozó teljes irányítószám körzetben.
Érdekesség, hogy a budai oldalon a statisztikák szerint kevésbé húzta fel az ingatlanárakat a megállók közvetlen közelsége: csak Kelenföld és Újbuda-Központ megállóknál alakult a környékbeli utcákban kedvezőbben az árszint az utóbbi években a szélesebb környékükhöz viszonyítva. „Ez azonban nem feltétlenül azt jelenti, hogy Budán kevésbé lenne jó hatással az ingatlanpiacra az átadás előtt álló metróvonal. Sőt, az valószínűsíthető, hogy mivel ezen városrészek közelében korábban egyáltalán nem volt metró, így az új viszonylat pozitív ingatlanpiaci hatását az állomásoktól jóval távolabbi részeken is lehet érezni, és ezt tükrözhetik a statisztikák is” – magyarázza Kosztolánczy György. Természetesen a metró mellett számtalan egyéb tényező is jelentősen befolyásolhatja az árakat: a Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér környéke korábban is kedvelt volt az ingatlanvásárlók körében, az állomás közvetlen közelében lévő utcák viszont nagyon forgalmasak, így alacsonyabb áron forognak. A Bikás park megálló (Újbuda fejlődő családi szabadidőközpontjának része) esetében pedig míg maga a városrész változatos, a metróközeli részeken végig paneles utcák találhatók, ami szintén tükröződik az árakban.
Az OTP Jelzálogbank Lakóingatlan Értéktérképének adataiból az is kitűnik, hogy bár az esetek zömében az elmúlt években kedvezőbben alakult az M4-es állomások környékén az ingatlanpiac a szélesebb környezetükhöz képest, az átlagos árszint továbbra is alacsonyabb a megállók közvetlen közelében, mint az adott városrész egészében. „Ez megint azzal függhet össze, hogy a megállók gyakran zajos, forgalmas csomópontoknál épülnek, ahol hagyományosan alacsonyabbak az ingatlanárak, mint a csendesebb, de ugyanúgy jó megközelítésű utcákban. Az új metróvonal megnyílása azonban segítheti ezen térségek felzárkózását is” – mondja Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.